جام سرا

ساخت وبلاگ
به گزارش جام جم سرا ،‌سید مهدی میر غضنفری متخصص فیزیولوژیک و مدیر طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ارتش؛ با اشاره به نقش حیاتی معده در سلامت بدن و ایجاد آرامش درایام نوروز، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اعضای بدن و سیستم گوارشی از دیدگاه طب سنتی معده است، زیرا معده محل تامین انرژی است؛ در صورتی که غذا در معده به خوبی هضم نشود مواد مورد نیاز بدن نیز جذب نمی شود وبه تبع باعث بروز اختلالاتی در هضم و جذب مواد غذایی و دفع مواد زائد می‌شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اصول سبک زندگی سنتی هضم و جذب مواد غذایی و دفع مواد زائد و سموم از بدن است؛ در حقیقت اگر ما غذای مناسب با توجه به مزاج و نیاز بدن بخوریم انرژی لازم به بدن انتقال داده می‌شود و کمتر دچار سوء هاضمه وبروز اختلالات گوارشی یا اختلالات در اندام‌های دیگر بدن می‌شویم.

میرغضنفری تصریح کرد: علاوه بر انتخاب نوع مواد غذایی، نحوه مصرف و خوب جویدن آن با ایجاد شرایط مناسب مانند ایجاد آرامش هنگام مصرف مواد غذایی دارای اهمیت بسیار است؛ حجم مواد غذایی یکی دیگر از عوامل تضمین سلامت معده است و باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

وی تاکید کرد: انتخاب نوع غذا مانند غذاهای سبک ، لطیف و نرم، پر انرژی و متناسب با مزاج افراد که تمام گروه‌های غذایی شامل غلات، پروتئین‌ها،‌چربی‌های گیاهی، ویتامین‌ها، سبزی و میوه‌ها در آن گنجانده شده باشد، خوب جویدن و توجه به اصول 6 گانه سبک زندگی سلامت بدن به ویژه معده را تضمین می‌کند.

میر غضنفری در بخش پایانی گفت: گوشت بره یا بزغاله، گوشت پرندگان مانند مرغ، بلدرچین، پرندگانی که نه خیلی بزرگ و یا کوچک باشند،‌گوشت‌های لطیف با هضم آسان، گوشت ماهی،‌سبزی‌ها و میوه‌ها برای معده مفید و غذاهای سخت برای معده مضر است، تاحد امکان بهتر است از مصرف مواد پرچرب، فست‌فودها، نوشابه های گازدار، افزودنی‌ها و . . . پرهیز شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 184 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 20:51

به‌ گزارش ‌جام جم سرا ، استراتژی‌هایی برای بهبود وضعیت خواب ورزشکاران وجود دارد که به شرح زیر هستند:

1. خواب را در اولویت قرار دهید

هیچ راهی وجود ندارد که بدون خواب مناسب ورزشکار کارایی ورزش خوبی داشته باشد. به ورزشکاران توصیه می‌شود که سه هفته‌ خواب خود را در اولویت قرار دهند. هر ساعتی که احساسی خستگی کردید بخوابید. این کار باعث می‌شود که روز بعد انرژی بهتری داشته باشید و متوجه شوید که چقدر خواب در کارایی شما تاثیرگذار است بعد از سه هفته‌ خود به خود به خواب خود اهمیت می دهید و برنامه خواب خود را به درستی تنظیم می کنید.

2. خواب را نیز اندازه‌گیری کنیم

ورزشکاران غالبا فاکتورهای مربوط به کارایی خود از جمله ضربان قلب، تنفس و ... را اندازه‌گیری می‌کنند. بهتر است که این افراد میزان خواب خود را نیز اندازه‌گیری کنند.

3. دما را کاهش دهید

در صورتی که ورزشکار در دمای بالا و در اتاق گرم بخوابد ممکن است بد خواب شود. محیط خنک‌تری را برای استراحت خود انتخاب کنید.

4. 20 تا 30 دقیقه قبل از خواب کتاب بخوانید

قبل از خواب کتاب و مجله بخوانید یا یوگا انجام دهید. این کار باعث آرام‌تر شدن بدن می‌شود.

5. چهار ساعت قبل از خواب دستگاه‌های الکترونیکی را خاموش کنید

چهار ساعت قبل از خواب‌های وسایل الکترونیکی استفاده کنید. استفاده از این دستگاه‌ها بر روی کیفیت خواب تاثیرگذار است.

6. ذهن را آرام کنید

سعی کنید افکار پیچیده قبل از خواب نداشته باشید و ذهن را آرام کنید. این کار باعث می‌شود که بتوانید خواب راحت تری داشته باشید.

منبع:‌ سایت یاهو

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 174 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 20:51

به گزارش جام جم سرا ، مصرف غذاهای آماده (فست فودها) و انواع نوشابه ها یکی از دغدغه های مهم کشور در بخش سلامت است که با توجه به اهمیت موضوع، در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در بخش سلامت مطرح و نسبت به موارد مربوط به آن همچون اصلاح سبک تغذیه و تقدم پیشگیری بر درمان هشدار داده شده است.

از سوی دیگر آمارها نشان می دهد که حدود 80 درصد بیماری های موجود در کشور ناشی از چگونگی نادرست تغذیه است که بیشتر ریشه در تربیت نادرست غذایی از دوران کودکی دارد.

توجه به سیاست های کلان کشوری و آمار بالای بیماری های ناشی از رژیم غذایی نادرست، حکایت از این دارد که باید به سمت سلامت غذایی رفت و از سیاستگذاران و تولیدکنندگان محصولات غذایی گرفته تا مصرف کنندگان به این موضوع بیش از پیش توجه کرده و اصول ایمنی و بهداشتی را در چرخه غذایی مورد توجه قرار دهند.

آلاینده ها از طرق مختلف وارد بدن انسان ها می شوند و سلامت آنها را به خطر می اندازند؛ آلودگی های موجود در زنجیره غذایی از تولید تا مصرف و آلودگی های آب و هوا از جمله این موارد هستند.

این نوع آلودگی ها اجتناب ناپذیرند و افراد به تنهایی نمی توانند در مورد رفع آنها اقدام خاصی انجام دهند اما اصلاح سبک تغذیه و پیروی از رژیم غذایی سالم در اختیار هر یک از افراد جامعه است و هر فرد می تواند با اصلاح روش های غلط تغذیه ای، زندگی سالم و به دور از بیماری را داشته باشد.

مصرف غذاهای آماده

یکی از راه های اصلاح سبک تغذیه، دوری از مصرف غذاهای آماده است که لازمه آن افزایش آگاهی عموم مردم جامعه نسبت به عوارض و پیامدهای مصرف آن و فرهنگ سازی برای مصرف بیشتر غذاهای خانگی و سالم است.

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: امروزه مصرف غذاهای آماده به یک عادت غلط غذایی در زندگی انسان ها تبدیل شده است و افراد به دلیل مشغله های زیاد کمتر فرصت می کنند مانند گذشته غذاهای خانگی تهیه کنند.

دکتر رسول کدخدایی افزود: البته در زندگی کنونی، از مرحله خودمعیشتی گذشته ایم؛ نسل های گذشته بسیاری از موادغذایی مورد نیاز مانند رب، ترشی، سرکه و مرباها را خودشان درست می کردند اما اکنون دیگر زمانی که همه چیز را بتوانیم خودمان تهیه کنیم گذشته است. از سوی دیگر فراوری موادغذایی نیز یک امر ضروری است زیرا از ایجاد ضایعات محصولات غذایی جلوگیری و همچنین ایجاد ارزش افزوده می کند و بازار فروش و کشاورزی را رونق می دهد.

وی اظهار کرد: بنابراین نمی توان از این روند اجتناب کرد اما باید به کیفیت موادغذایی توجه و از برندهای معتبر و تایید شده استفاده کرد البته دولت بخش نظارتی و حاکمیتی دارد و با اجرای برنامه های نظارتی از سلامت مردم صیانت می کند با این حال مصرف کنندگان نیز باید دقت لازم را داشته باشند.

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی به گرایش مردم به تهیه غذاهای سنتی از آشپزخانه ها اشاره کرد و گفت: امروزه به دلیل افزایش زیاد آشپزخانه ها در سطح شهرها، بسیاری از خانواده ها ترجیح می دهند از به جای اینکه غذاهای سنتی را در منزل تهیه کنند، آن را از این مراکز خریداری کنند؛ اما از آنجایی که ممکن است اصول بهداشتی به خوبی در مراحل تهیه اینگونه غذاها رعایت نشده باشد و به مرور با انتقال آلودگی ها به بدن، مشکلات و بیماری هایی برای سیستم گوارشی ایجاد کنند.

کدخدایی توضیح داد: دستگاه های نظارتی مرتب بر این اماکن نظارت می کنند اما امکان ندارد که بتوانند لحظه به لحظه مراحل تهیه غذا را پایش کنند. همچنین اینکه این غذاها در ظروف یک بار مصرف و پلیمری سرو می شود که زمینه ورود مونومرها به بدن را فراهم می کنند.

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در مورد محصولات فله ای نیز گفت: در مقایسه تولیدات کارخانه ای و محصولات فله ای، از آنجایی که نظارت زیادی در مورد محصولات کارخانه ای می شود، آلودگی کمتری نسبت به محصولات فله ای دارند و بهتر است از اینگونه محصولات استفاده شود.

پیشگیری از چاقی و بیماری های ناشی از آن با اصلاح سبک تغذیه

چاقی از مشکلات عصر حاضر است که در سطح دنیا به یک اپیدمی تبدیل شده به طوری که شمار زیادی از مردم از این مشکل و عوارض ناشی از آن رنج می برند.

نتایج یک بررسی روی 28 میلیون نفر در سراسر جهان در چهار دهه اخیر نشان می دهد که اضافه وزن و چاقی به شدت رو به افزایش است به گونه ای که اضافه وزن و چاقی از 22 به 24 کیلوگرم در مقیاس توده بدنی (BMI) رسیده است.

همچنین این نتایج نشان می دهد که حدود سه درصد از جمعیت افرادی که در سطح جهان شاخص BMI کمتر از 18 داشته اند، کاهش یافته و جمعیت افراد چاق با BMI معادل 30 حدود هفت تا هشت درصد افزایش داشته است.

چاقی به عنوان عامل مرگ سالیانه 2.8 میلیون نفر در جهان شناخته شده است و بررسی ها نشان می دهد که اگر از این روند پیشگیری نشود، تا سال 2025، حدود 18 درصد افراد دنیا مبتلا به چاقی با BMI بالای 30 خواهند بود.

در آمریکا درصد بالایی از کودکان پنج تا 6 سال و درصد قابل توجهی از نوجوانان بالای 17 سال از چاقی رنج می برند.

در کشورهای دیگر به ویژه در منطقه خاورمیانه نیز این مشکل وجود دارد به طوری که از هر 6 نفر یک نفر به چاقی و اضافه وزن مبتلاست.

چاقی ارتباط مستقیم به سبک زندگی و سبک تغذیه دارد که علاوه بر ایجاد بیماری هایی مانند افزایش فشار خون، بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع دو و برخی سرطان ها، سبب کاهش بهره وری افراد در زندگی اجتماعی، منزوی شدن و ایجاد مشکلاتی از بعد روانشناسی می شود.

افزایش مالیات بر غذاهای ناسالم

رئیس پژوهشگاه علوم غدد درون ریز و متابولیسم، افزایش مالیات بر غذاهای ناسالم را به عنوان راهکاری برای کنترل روند روبه رشد چاقی و کاهش مصرف زیاد فست فودها و نوشابه ها در کشور عنوان کرد.

دکتر فریدون عزیزی با تاکید بر لزوم کنترل چاقی در کشور به عنوان عامل اصلی ابتلا به بیماری های غیرواگیر توضیح داد: سیاستگذاران و تصمیم گیران کلان کشور به عنوان متولیان اصلی این امر لازم است مواردی را در برنامه ریزی های خود برای کنترل این روند مدنظر قرار دهند.

وی اظهار کرد: افزایش مالیات غذاهای ناسالم مانند فست فودها و نوشابه های غیرالکلی و در نتیجه افزایش قیمت این موادغذایی نامطلوب که مصرف آنها در سال های اخیر بسیار زیاد شده است، می تواند تا حد زیادی از گرایش مردم به مصرف این مواد جلوگیری کند.

عزیزی افزود: علاوه بر این، لازم است از تولید غذاهای سالم از طریق مارکتینگ (بازاریابی و تبلیغات) حمایت شود تا مصرف این گونه موادغذایی در بین مردم رواج بیشتری یابد.

وی به ارائه راهنمای مشخصی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد ارزش موادغذایی و نحوه و میزان صحیح استفاده از آنها به عموم مردم به عنوان یک پیشنهاد دیگر اشاره کرد و گفت: لازم است این راهنمایی به ویژه در دوران قبل از لقاح، دوران بارداری و دوران اولیه زندگی کودک به عنوان اصلی ترین دوران در ایجاد چاقی در بزرگسالی در اختیار عموم قرار گیرد.

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، ارائه آموزش های همگانی به ویژه به جوانان در مورد مضرات مصرف غذاهای آماده، انواع نوشابه ها، مصرف بیش از حد مواد قندی و نمک و همچنین ارایه آموزش هایی در زمینه فواید و ضرورت مصرف موادغذایی سالم به ویژه میوه و سبزی ها را از دیگر موارد ضروری در تصمیم گیری های کلان دولتی برشمرد و بر لزوم توجه دست اندرکاران به این موضوع تاکید کرد.

عزیزی، کودکی را حساس ترین دوران در شکل گیری عادات مختلف در زندگی عنوان کرد و افزود: مقابله با چاقی کودکان نباید به نوجوانی موکول شود، بلکه باید از دو تا سه سالگی آغاز و در سنین سه تا پنج سالگی با جدیت پیگیری شود.

هر چه سن افزایش یابد، مقابله با چاقی سخت تر می شود، به همین جهت دبیرکل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که کشورها باید اقدامات پیشگیرانه خود را از سنین کودکی و مدرسه آغاز و برنامه های مدونی در این زمینه طراحی کنند.

به طور کلی اصلاح سبک تغذیه یکی از ملزومات سلامتی است که می توان با توجه به آن از بروز بسیاری از بیماری ها و اضافه وزن و چاقی که خود عامل شمار زیادی از بیماری ها مزمن و صعب العلاج است، پیشگیری کرد.

منبع: ایرنا

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 179 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 20:51

جام جم سراجام جم سرامصرف غذاهای آماده عامل بسیاری از بیماری هاروش‌هایی برای افزایش کیفیت خواب ورزشکارانچگونه سلامتی معده خود در نوروز را حفظ کنیم؟غذایی که قاتل مغز استاین ها را ناشتا بنوشید تا پرانرژی باشیداین مواد غذایی را چه وقت بخوریم بهتر است؟خطرناکترین غذاها که ریه شما را سرطانی می کنندسمنو آی سمنو، مالِ پای هفت‌سین سمنو!رنگ موی «LANCOME» تقلبی استآنچه مسافران نوروزی باید بدانندمسمومیت با غذاهای پیک‌نیکی و بین‌راهیشب‌ عید چه ‌بخوریم؟ + تصاویرسمی خطرناک در آجیل و خشکبار عیدبا این میوه آلزایمر رادور بزنیدهرگز تخم مرغ شانه ای نخرید !اگر دستانتان اینگونه است شما سرطان دارید!اشتباهات مکرر خانم‌ها در آشپزخانهرمز و رازهایی از خوردنی‌های هفت‌سیننگذارید زانوهایتان درد بگیرد

http://www.jamejamonline.ir Jamejam Daily Fa /Areas/Sara/Content/Theme/Default/Images/logo.png http://Jamejaonline.ir Jamejam Daily

مصرف غذاهای آماده (فست فودها) عامل بسیاری از بیماری ها به ویژه بیماری های قلبی عروقی به شمار می رود که به گفته پزشکان می توان با اصلاح سبک تغذیه و دوری از مصرف این نوع از غذاها، از بروز شمار زیادی از بیماری ها پیشگیری کرد. http://jamejamonline.ir/sara/2323892813736980584/%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A8%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7 Sat, 19 Mar 2016 13:11:31 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/10/28/635571890090135087_S.jpg خواب و استراحت یکی از مسائل مهم در ورزش کردن است. ورزشکاران غالبا این مساله را جدی نمی‌گیرند، اما کمبود خواب ممکن است که باعث کاهش کارایی شناختی و کارایی سیستم ایمنی بدن شود. http://jamejamonline.ir/sara/2323709554238970899/%D8%B1%D9%88%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8-%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86 Sat, 19 Mar 2016 09:34:34 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/23/635934901714445142_S.jpg معده مهم‌ترین عضو بدن در تضمین سلامت و در اصول 6 گانه سبک زندگی سنتی محسوب می‌شود. http://jamejamonline.ir/sara/2322628964048476343/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%B1%D8%A7-%D8%AD%D9%81%D8%B8-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85%D8%9F Fri, 18 Mar 2016 21:26:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/08/23/635515753012725884_S.jpg مطالعات محققان کالج پزشکی جورجیا آمریکا نشان می دهد که غذای چرب، عملکرد سیناپس ها در هیپوکامپ مغز را مختل می کند و این عارضه سبب کاهش یادگیری و اختلال حافظه می شود. به محل اتصال نورون ها و یا نورون ها با سایر سلول ها سیناپس می گویند. http://jamejamonline.ir/sara/2322618106133170181/%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%82%D8%A7%D8%AA%D9%84-%D9%85%D8%BA%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D8%AA Fri, 18 Mar 2016 18:15:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/05/28/635755827458867134_S.jpg عید و تعطیلات نزدیک است و نیاز به بدنی سالم و قبراق دارید تا تفریح کنید و خوش بگذرانید. برای همین لازم است که روزتان را با انرژی و شاداب شروع کنید. برای این کار می توانید چند نوشیدنی خیلی ساده و طبیعی برای خودتان آماده کرده و به صورت ناشتا میل کنید. این کار باعث می شود از نظر روحی و جسمی شاد و سرحال باشید. http://jamejamonline.ir/sara/2321845979762930272/%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%A7-%D8%A8%D9%86%D9%88%D8%B4%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D8%A7-%D9%BE%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D8%AF Fri, 18 Mar 2016 15:10:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/03/28/635702162127743490_S.jpg خوردن برخی غذاها درساعت های خاص آثار وارزش های غذایی متفاوتی دارد.برخی موادغذایی را باید پخته شده،خام،خشک یا مرطوب ، با پوست یا بدون پوست مصرف کرد. http://jamejamonline.ir/sara/2321825023091913801/%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%DA%86%D9%87-%D9%88%D9%82%D8%AA-%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F Fri, 18 Mar 2016 12:00:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/12/24/635620073779622534_S.jpg مضر بودن برخی مواد غذایی برای غیرسیگاری‌ها از استعمال سیگار خطرناکتر است و آنها را با این بیماری مهلک مواجه می‌کند. http://jamejamonline.ir/sara/2321818933333953224/%D8%AE%D8%B7%D8%B1%D9%86%D8%A7%DA%A9%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A7-%DA%A9%D9%87-%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%B3%D8%B1%D8%B7%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF Fri, 18 Mar 2016 09:35:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/03/28/635702175820309937_S.jpg بیاین دست به کار بشیم و اولین سین از هفت سین سفره نوروزی رو با هم بپزیم. سمنوی مغذی و خوشمزه و البته زمان‌بر. مواد لازمش فقط و فقط گندمه و آرد گندم و کلی حوصله. http://jamejamonline.ir/sara/2321806240284400883/%D8%B3%D9%85%D9%86%D9%88-%D8%A2%DB%8C-%D8%B3%D9%85%D9%86%D9%88%D8%8C-%D9%85%D8%A7%D9%84%D9%90-%D9%BE%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%81%D8%AA%E2%80%8C%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D9%85%D9%86%D9%88 Fri, 18 Mar 2016 09:30:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/27/635938433085884997_S.jpg سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت اعلام کرد: رنگ موی برند «LANCOME»، مجوز ندارد و تقلبی است. http://jamejamonline.ir/sara/2321524469124549860/%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D9%85%D9%88%DB%8C-LANCOME-%D8%AA%D9%82%D9%84%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA Thu, 17 Mar 2016 15:00:29 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/27/635938232067086585_S.jpg دور شدن از فشارهای روزمره، کاهش استرس و افزایش لذت زندگی ازجمله فواید سفر محسوب می‌شود. مسافرت در تعطیلات نوروز به دلیل ازدحام بالای مسافران در شهرها و جاده‌ها نیازمند رعایت نکاتی است که توجه به آنها در جلب رضایت افراد و رسیدن به نتایج مذکور بسیار تاثیر دارد. http://jamejamonline.ir/sara/2320852618886354612/%D8%A2%D9%86%DA%86%D9%87-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF Thu, 17 Mar 2016 09:00:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/27/635937761354723046_S.jpg نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد بالاترین موارد بروز مسمومیت‌های ناشی از غذا در طول سفرهای نوروزی، مصرف غذاهای فاسد پیک‌نیکی و بین‌راهی است. بیشتر رستوران‌های بین‌راهی و اغذیه‌فروشی‌های دورافتاده در مناطق کم جمعیت روستایی که قارچ گونه گسترش یافته اند و هیچ گونه نظارت مستمری بر این اماکن وجود ندارد، تهدیدکننده سلامت شهروندان هستند. http://jamejamonline.ir/sara/2320855500625974040/%D9%85%D8%B3%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%DA%A9%E2%80%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D9%88-%D8%A8%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C Thu, 17 Mar 2016 01:57:05 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/27/635937761333195184_S.jpg اسفند که به نیمه می‌رسد مادران خانواده‌ها همه به فکر تهیه مواد لازم برای غذای شب یا ناهار عید می‌شوند. در آخرین شماره صفحه آشپرخانه در سال 94 دستور پخت غذاهای محلی هموطنانمان در شهرهای مختلف را برایتان توضیح می‌دهیم و پیشاپیش سالی پر از اتفاق‌های خوشمزه برایتان آرزو می‌کنیم. اما قبل از آموزش غذاها نکاتی در باره فلسفه پخت بر‌خی غذاها توضیحاتی بخوانید. http://jamejamonline.ir/sara/2320302551455160261/%D8%B4%D8%A8%E2%80%8C-%D8%B9%DB%8C%D8%AF-%DA%86%D9%87-%E2%80%8C%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%85%D8%9F-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1 Wed, 16 Mar 2016 18:05:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/26/635937375760877520_S.jpg در صورتی که آجیل و خشکبار به گونه‌ای صحیح نگهداری نشوند، سمی به نام آفلاتوکسین تولید می‌کنند که باعث ایجاد سرطان در افراد مصرف کننده می‌شود. http://jamejamonline.ir/sara/2320133027222350840/%D8%B3%D9%85%DB%8C-%D8%AE%D8%B7%D8%B1%D9%86%D8%A7%DA%A9-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%AC%DB%8C%D9%84-%D9%88-%D8%AE%D8%B4%DA%A9%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%DB%8C%D8%AF Wed, 16 Mar 2016 15:15:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/14/635927176094625145_S.jpg بلوبری میوه ای حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدان است که به بهبود عملکرد شناختی مغز و حافظه کمک می کند. http://jamejamonline.ir/sara/2320047343162747077/%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%87-%D8%A2%D9%84%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D9%85%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%B2%D9%86%DB%8C%D8%AF Wed, 16 Mar 2016 13:20:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/01/31/635336150791205088_S.jpg آنچه که در مورد بسته‌بندی تمام مواد غذایی وجود دارد، در مورد تخم‌مرغ از اهمیت بالاتری برخوردار است. http://jamejamonline.ir/sara/2320125502182321187/%D9%87%D8%B1%DA%AF%D8%B2-%D8%AA%D8%AE%D9%85-%D9%85%D8%B1%D8%BA-%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF Wed, 16 Mar 2016 12:00:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1392/10/04/635235881211476047_S.jpg تحقیقات نشان داده است که اولین نشانه‌ها و علائم سرطان در ابتدا خود را در دستان فرد نشان می‌دهد. http://jamejamonline.ir/sara/2320033708724804070/%D8%A7%DA%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D9%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%B4%D9%85%D8%A7-%D8%B3%D8%B1%D8%B7%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AF Wed, 16 Mar 2016 10:45:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/26/635937188199366765_S.jpg برخی خانم‌ها در طول زندگی اشتباهاتی را در آشپزخانه انجام می‌دهند که خود از آن‌ها بی‌خبر هستند. http://jamejamonline.ir/sara/2320041144683237292/%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%87%D8%A7%D8%AA-%D9%85%DA%A9%D8%B1%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%85%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%B4%D9%BE%D8%B2%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87 Wed, 16 Mar 2016 10:30:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/06/12/635453654766753918_S.jpg اصلا مگر می‌شود نوروز بیاید و سفره هفت‌سین نچینیم؟ مگر می‌شود بهار را بدون سفره هفت‌سین آغاز کنیم؟ چیدن سفره هفت‌سین یکی از رسوم قدیمی ما ایرانیان است که از گذشته تا به حال وجود داشته است. http://jamejamonline.ir/sara/2320017676538274420/%D8%B1%D9%85%D8%B2-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%86%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%81%D8%AA%E2%80%8C%D8%B3%DB%8C%D9%86 Wed, 16 Mar 2016 10:04:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/26/635937176932340248_S.jpg زانو درد در هر شرایطی و بویژه از دهه چهارم و پنجم زندگی به بعد ممکن است به سراغ‌تان بیاید؛ وقتی در حال بالا و پایین رفتن از پله هستید، وقتی برای مدت طولانی پشت میز کارتان نشسته و زانوهایتان را حرکت نداده‌اید و حتی زمانی که دویده‌اید یا ورزش سنگین و البته به روش نادرست انجام داده‌اید ممکن است چنین دردی به سراغ‌تان بیاید . http://jamejamonline.ir/sara/2319576011581834451/%D9%86%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%AF Wed, 16 Mar 2016 09:30:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Imag

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 173 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 19:29

به گزارش جام جم سرا ، مصرف غذاهای آماده (فست فودها) و انواع نوشابه ها یکی از دغدغه های مهم کشور در بخش سلامت است که با توجه به اهمیت موضوع، در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در بخش سلامت مطرح و نسبت به موارد مربوط به آن همچون اصلاح سبک تغذیه و تقدم پیشگیری بر درمان هشدار داده شده است.

از سوی دیگر آمارها نشان می دهد که حدود 80 درصد بیماری های موجود در کشور ناشی از چگونگی نادرست تغذیه است که بیشتر ریشه در تربیت نادرست غذایی از دوران کودکی دارد.

توجه به سیاست های کلان کشوری و آمار بالای بیماری های ناشی از رژیم غذایی نادرست، حکایت از این دارد که باید به سمت سلامت غذایی رفت و از سیاستگذاران و تولیدکنندگان محصولات غذایی گرفته تا مصرف کنندگان به این موضوع بیش از پیش توجه کرده و اصول ایمنی و بهداشتی را در چرخه غذایی مورد توجه قرار دهند.

آلاینده ها از طرق مختلف وارد بدن انسان ها می شوند و سلامت آنها را به خطر می اندازند؛ آلودگی های موجود در زنجیره غذایی از تولید تا مصرف و آلودگی های آب و هوا از جمله این موارد هستند.

این نوع آلودگی ها اجتناب ناپذیرند و افراد به تنهایی نمی توانند در مورد رفع آنها اقدام خاصی انجام دهند اما اصلاح سبک تغذیه و پیروی از رژیم غذایی سالم در اختیار هر یک از افراد جامعه است و هر فرد می تواند با اصلاح روش های غلط تغذیه ای، زندگی سالم و به دور از بیماری را داشته باشد.

مصرف غذاهای آماده

یکی از راه های اصلاح سبک تغذیه، دوری از مصرف غذاهای آماده است که لازمه آن افزایش آگاهی عموم مردم جامعه نسبت به عوارض و پیامدهای مصرف آن و فرهنگ سازی برای مصرف بیشتر غذاهای خانگی و سالم است.

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: امروزه مصرف غذاهای آماده به یک عادت غلط غذایی در زندگی انسان ها تبدیل شده است و افراد به دلیل مشغله های زیاد کمتر فرصت می کنند مانند گذشته غذاهای خانگی تهیه کنند.

دکتر رسول کدخدایی افزود: البته در زندگی کنونی، از مرحله خودمعیشتی گذشته ایم؛ نسل های گذشته بسیاری از موادغذایی مورد نیاز مانند رب، ترشی، سرکه و مرباها را خودشان درست می کردند اما اکنون دیگر زمانی که همه چیز را بتوانیم خودمان تهیه کنیم گذشته است. از سوی دیگر فراوری موادغذایی نیز یک امر ضروری است زیرا از ایجاد ضایعات محصولات غذایی جلوگیری و همچنین ایجاد ارزش افزوده می کند و بازار فروش و کشاورزی را رونق می دهد.

وی اظهار کرد: بنابراین نمی توان از این روند اجتناب کرد اما باید به کیفیت موادغذایی توجه و از برندهای معتبر و تایید شده استفاده کرد البته دولت بخش نظارتی و حاکمیتی دارد و با اجرای برنامه های نظارتی از سلامت مردم صیانت می کند با این حال مصرف کنندگان نیز باید دقت لازم را داشته باشند.

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی به گرایش مردم به تهیه غذاهای سنتی از آشپزخانه ها اشاره کرد و گفت: امروزه به دلیل افزایش زیاد آشپزخانه ها در سطح شهرها، بسیاری از خانواده ها ترجیح می دهند از به جای اینکه غذاهای سنتی را در منزل تهیه کنند، آن را از این مراکز خریداری کنند؛ اما از آنجایی که ممکن است اصول بهداشتی به خوبی در مراحل تهیه اینگونه غذاها رعایت نشده باشد و به مرور با انتقال آلودگی ها به بدن، مشکلات و بیماری هایی برای سیستم گوارشی ایجاد کنند.

کدخدایی توضیح داد: دستگاه های نظارتی مرتب بر این اماکن نظارت می کنند اما امکان ندارد که بتوانند لحظه به لحظه مراحل تهیه غذا را پایش کنند. همچنین اینکه این غذاها در ظروف یک بار مصرف و پلیمری سرو می شود که زمینه ورود مونومرها به بدن را فراهم می کنند.

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در مورد محصولات فله ای نیز گفت: در مقایسه تولیدات کارخانه ای و محصولات فله ای، از آنجایی که نظارت زیادی در مورد محصولات کارخانه ای می شود، آلودگی کمتری نسبت به محصولات فله ای دارند و بهتر است از اینگونه محصولات استفاده شود.

پیشگیری از چاقی و بیماری های ناشی از آن با اصلاح سبک تغذیه

چاقی از مشکلات عصر حاضر است که در سطح دنیا به یک اپیدمی تبدیل شده به طوری که شمار زیادی از مردم از این مشکل و عوارض ناشی از آن رنج می برند.

نتایج یک بررسی روی 28 میلیون نفر در سراسر جهان در چهار دهه اخیر نشان می دهد که اضافه وزن و چاقی به شدت رو به افزایش است به گونه ای که اضافه وزن و چاقی از 22 به 24 کیلوگرم در مقیاس توده بدنی (BMI) رسیده است.

همچنین این نتایج نشان می دهد که حدود سه درصد از جمعیت افرادی که در سطح جهان شاخص BMI کمتر از 18 داشته اند، کاهش یافته و جمعیت افراد چاق با BMI معادل 30 حدود هفت تا هشت درصد افزایش داشته است.

چاقی به عنوان عامل مرگ سالیانه 2.8 میلیون نفر در جهان شناخته شده است و بررسی ها نشان می دهد که اگر از این روند پیشگیری نشود، تا سال 2025، حدود 18 درصد افراد دنیا مبتلا به چاقی با BMI بالای 30 خواهند بود.

در آمریکا درصد بالایی از کودکان پنج تا 6 سال و درصد قابل توجهی از نوجوانان بالای 17 سال از چاقی رنج می برند.

در کشورهای دیگر به ویژه در منطقه خاورمیانه نیز این مشکل وجود دارد به طوری که از هر 6 نفر یک نفر به چاقی و اضافه وزن مبتلاست.

چاقی ارتباط مستقیم به سبک زندگی و سبک تغذیه دارد که علاوه بر ایجاد بیماری هایی مانند افزایش فشار خون، بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع دو و برخی سرطان ها، سبب کاهش بهره وری افراد در زندگی اجتماعی، منزوی شدن و ایجاد مشکلاتی از بعد روانشناسی می شود.

افزایش مالیات بر غذاهای ناسالم

رئیس پژوهشگاه علوم غدد درون ریز و متابولیسم، افزایش مالیات بر غذاهای ناسالم را به عنوان راهکاری برای کنترل روند روبه رشد چاقی و کاهش مصرف زیاد فست فودها و نوشابه ها در کشور عنوان کرد.

دکتر فریدون عزیزی با تاکید بر لزوم کنترل چاقی در کشور به عنوان عامل اصلی ابتلا به بیماری های غیرواگیر توضیح داد: سیاستگذاران و تصمیم گیران کلان کشور به عنوان متولیان اصلی این امر لازم است مواردی را در برنامه ریزی های خود برای کنترل این روند مدنظر قرار دهند.

وی اظهار کرد: افزایش مالیات غذاهای ناسالم مانند فست فودها و نوشابه های غیرالکلی و در نتیجه افزایش قیمت این موادغذایی نامطلوب که مصرف آنها در سال های اخیر بسیار زیاد شده است، می تواند تا حد زیادی از گرایش مردم به مصرف این مواد جلوگیری کند.

عزیزی افزود: علاوه بر این، لازم است از تولید غذاهای سالم از طریق مارکتینگ (بازاریابی و تبلیغات) حمایت شود تا مصرف این گونه موادغذایی در بین مردم رواج بیشتری یابد.

وی به ارائه راهنمای مشخصی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد ارزش موادغذایی و نحوه و میزان صحیح استفاده از آنها به عموم مردم به عنوان یک پیشنهاد دیگر اشاره کرد و گفت: لازم است این راهنمایی به ویژه در دوران قبل از لقاح، دوران بارداری و دوران اولیه زندگی کودک به عنوان اصلی ترین دوران در ایجاد چاقی در بزرگسالی در اختیار عموم قرار گیرد.

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، ارائه آموزش های همگانی به ویژه به جوانان در مورد مضرات مصرف غذاهای آماده، انواع نوشابه ها، مصرف بیش از حد مواد قندی و نمک و همچنین ارایه آموزش هایی در زمینه فواید و ضرورت مصرف موادغذایی سالم به ویژه میوه و سبزی ها را از دیگر موارد ضروری در تصمیم گیری های کلان دولتی برشمرد و بر لزوم توجه دست اندرکاران به این موضوع تاکید کرد.

عزیزی، کودکی را حساس ترین دوران در شکل گیری عادات مختلف در زندگی عنوان کرد و افزود: مقابله با چاقی کودکان نباید به نوجوانی موکول شود، بلکه باید از دو تا سه سالگی آغاز و در سنین سه تا پنج سالگی با جدیت پیگیری شود.

هر چه سن افزایش یابد، مقابله با چاقی سخت تر می شود، به همین جهت دبیرکل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که کشورها باید اقدامات پیشگیرانه خود را از سنین کودکی و مدرسه آغاز و برنامه های مدونی در این زمینه طراحی کنند.

به طور کلی اصلاح سبک تغذیه یکی از ملزومات سلامتی است که می توان با توجه به آن از بروز بسیاری از بیماری ها و اضافه وزن و چاقی که خود عامل شمار زیادی از بیماری ها مزمن و صعب العلاج است، پیشگیری کرد.

منبع: ایرنا

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 162 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:03

به‌ گزارش ‌جام جم سرا ، استراتژی‌هایی برای بهبود وضعیت خواب ورزشکاران وجود دارد که به شرح زیر هستند:

1. خواب را در اولویت قرار دهید

هیچ راهی وجود ندارد که بدون خواب مناسب ورزشکار کارایی ورزش خوبی داشته باشد. به ورزشکاران توصیه می‌شود که سه هفته‌ خواب خود را در اولویت قرار دهند. هر ساعتی که احساسی خستگی کردید بخوابید. این کار باعث می‌شود که روز بعد انرژی بهتری داشته باشید و متوجه شوید که چقدر خواب در کارایی شما تاثیرگذار است بعد از سه هفته‌ خود به خود به خواب خود اهمیت می دهید و برنامه خواب خود را به درستی تنظیم می کنید.

2. خواب را نیز اندازه‌گیری کنیم

ورزشکاران غالبا فاکتورهای مربوط به کارایی خود از جمله ضربان قلب، تنفس و ... را اندازه‌گیری می‌کنند. بهتر است که این افراد میزان خواب خود را نیز اندازه‌گیری کنند.

3. دما را کاهش دهید

در صورتی که ورزشکار در دمای بالا و در اتاق گرم بخوابد ممکن است بد خواب شود. محیط خنک‌تری را برای استراحت خود انتخاب کنید.

4. 20 تا 30 دقیقه قبل از خواب کتاب بخوانید

قبل از خواب کتاب و مجله بخوانید یا یوگا انجام دهید. این کار باعث آرام‌تر شدن بدن می‌شود.

5. چهار ساعت قبل از خواب دستگاه‌های الکترونیکی را خاموش کنید

چهار ساعت قبل از خواب‌های وسایل الکترونیکی استفاده کنید. استفاده از این دستگاه‌ها بر روی کیفیت خواب تاثیرگذار است.

6. ذهن را آرام کنید

سعی کنید افکار پیچیده قبل از خواب نداشته باشید و ذهن را آرام کنید. این کار باعث می‌شود که بتوانید خواب راحت تری داشته باشید.

منبع:‌ سایت یاهو

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 170 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 12:31

به گزارش جام جم سرا ،‌سید مهدی میر غضنفری متخصص فیزیولوژیک و مدیر طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ارتش؛ با اشاره به نقش حیاتی معده در سلامت بدن و ایجاد آرامش درایام نوروز، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اعضای بدن و سیستم گوارشی از دیدگاه طب سنتی معده است، زیرا معده محل تامین انرژی است؛ در صورتی که غذا در معده به خوبی هضم نشود مواد مورد نیاز بدن نیز جذب نمی شود وبه تبع باعث بروز اختلالاتی در هضم و جذب مواد غذایی و دفع مواد زائد می‌شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اصول سبک زندگی سنتی هضم و جذب مواد غذایی و دفع مواد زائد و سموم از بدن است؛ در حقیقت اگر ما غذای مناسب با توجه به مزاج و نیاز بدن بخوریم انرژی لازم به بدن انتقال داده می‌شود و کمتر دچار سوء هاضمه وبروز اختلالات گوارشی یا اختلالات در اندام‌های دیگر بدن می‌شویم.

میرغضنفری تصریح کرد: علاوه بر انتخاب نوع مواد غذایی، نحوه مصرف و خوب جویدن آن با ایجاد شرایط مناسب مانند ایجاد آرامش هنگام مصرف مواد غذایی دارای اهمیت بسیار است؛ حجم مواد غذایی یکی دیگر از عوامل تضمین سلامت معده است و باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

وی تاکید کرد: انتخاب نوع غذا مانند غذاهای سبک ، لطیف و نرم، پر انرژی و متناسب با مزاج افراد که تمام گروه‌های غذایی شامل غلات، پروتئین‌ها،‌چربی‌های گیاهی، ویتامین‌ها، سبزی و میوه‌ها در آن گنجانده شده باشد، خوب جویدن و توجه به اصول 6 گانه سبک زندگی سلامت بدن به ویژه معده را تضمین می‌کند.

میر غضنفری در بخش پایانی گفت: گوشت بره یا بزغاله، گوشت پرندگان مانند مرغ، بلدرچین، پرندگانی که نه خیلی بزرگ و یا کوچک باشند،‌گوشت‌های لطیف با هضم آسان، گوشت ماهی،‌سبزی‌ها و میوه‌ها برای معده مفید و غذاهای سخت برای معده مضر است، تاحد امکان بهتر است از مصرف مواد پرچرب، فست‌فودها، نوشابه های گازدار، افزودنی‌ها و . . . پرهیز شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 200 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 6:37

به گزارش جام جم سرا ، برخی غذا ها را باید در ساعت معین بخورید تا از خواص آن بهره ببرید.

ماست: در صورت مصرف روزانه به روند سیستم گوارشی کمک می کند .اما مصرف آن هنگام شب تاثیر بدی روی لوله تنفسی می گذارد و ایجاد سرفه،سرماخوردگی و تشکیل خلط می کند.

سیب: منبع عالی پکتین به ویژه در پوست است.مصرف آن در روزمانع یبوست می شود اما مصرف آن در شب می تواند باعث یبوست شود.

حبوبات و غلات: به علت غنی بودن از فیبر مصرف آن هنگام شب به سیستم گوارشی کمک می کند و میزان کلسترول را پایین می آورد.مصرف آن در روز به علت بالا بودن میزان فیبر اشتها را افزایش می دهد.

مواد قندی: از آن جایی که هنگام روز فعال تر هستیم بدن قادر است طی روز قند بیشتری را بسوزاند.حتی انسولین در بدن در شکستن قند هنگام صبح موثر تر است اما هنگام شب،قند تراکم چربی در بدن را افزایش می دهد و بر سیستم گوارشی و خواب تاثیر منفی می گذارد.

موز: از آن جایی که سرشار از فیبر است و به روند گوارش کمک می کند ، خاصیت ضد اسیدی دارد و سوزش دل را رفع می کند. آن را هنگام ظهر مصرف کنید.مصرف آن هنگام شب احتمال سرفه،سرما خوردگی و تشکیل خلط را بالا می برد.موز سرشار از منیزیم است . مصرف آن با شکم خالی می تواند مشکل معده ایجاد کند.

پنیر: این لبنیات را که منبع عالی پروتئین است اول صبح مصرف کنید. مصرف آن به میزان متعادل می تواند مانع افزایش وزن و نفخ شود اما برای شب هضم آن سنگین است و می تواند منجر به افزایش وزن شود.

منبع:روزنامه خراسان

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 180 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 23:15

به گزارش جام جم سرا، در این مطلب شما را با چند نوشیدنی ساده برای شروع روزی پرنشاط بیشتر آشنا می کنیم. فقط یادتان باشد که این نوشیدنی ها را باید ناشتا میل کنید.

آب با لیموترش همیشگی

ترکیب آب و آب لیموترش شهرت زیادی دارد و بسیاری از افراد برای تصفیه ی بدن و حتی لاغری صبح خود را با این نوشیدنی آغاز می کنند. توصیه می شود این نوشیدنی هم به صورت ناشتا و هم بین غذا و قبل از خواب مصرف شود. لیموترش یک ماده ی غذایی درمانی فوق العاده است که سرشار از ویتامین C بوده و بدن را از شر توکسین ها یا همان سموم خلاص و به دفع چربی های اضافه کمک می کند. علاوه بر این لیموترش باعث افزایش سیستم دفاعی بدن می شود و به بهبود عملکرد کبد و روده ها کمک زیادی می کند.

اگر لیموترش مصرفی تان ارگانیک باشد می توانید از پوست آن نیز استفاده کنید. در این صورت می توانید لیموترش را با گوشت و آب آن میکس کنید و مطمئن باشید که با یک منبع خوب مواد مغذی و انرژی زا طرف هستید. اگر نمی توانید به صورت ناشتا مخلوط آب و آب لیموترش را بنوشید می توانید اندکی عسل نیز به آن اضافه کنید.

چای سبز

از خواص چای سبز هر چه بگوییم کم است. این چای مفید یکی از چای های معروف و خوشبختانه پرمصرف در دنیا است و خواص فوق العاده ای برای بدن دارد. اما بهتر است که همیشه این چای را خارج از وعده های غذایی میل کنید تا بهتر جذب بدن شود. از آنجایی که چای سبز اندکی خاصیت محرکی دارد انرژی بدن را در ساعات اولیه صبح چند برابر می کند. این چای پرخاصیت سرشار از آنتی اکسیدان ها است و خواص دیورتیک دارد و برای افرادی که صبح ها با صورت و چشمانی پف کرده از خواب بیدار می شوند ایده آل است. در واقع با مصرف چای سبز فعالیت کلیه ها را تحریک می کنید. علاوه بر این یک نوشیدنی ضدسرطان قوی و یک محافظ طبیعی دندان ها مصرف می کنید.

دمنوش زنجبیل و عسل

زنجبیل و عسل به تنهایی هر کدامشان منبع خواص فوق العاده اند. ترکیب این دو به صورت دمنوش نیز بدن را پر از انرژی می کند. در واقع دمنوش زنجبیل و عسل باعث فعال شدن متابولیسم بدن می شود و انرژی زیادی تولید می کند. بنابراین اگر شما جزو افرادی هستید که همیشه از خستگی شکایت دارند یا بی اشتها، سرمایی و بی حس و حال هستید می توانید از این دمنوش برای رفع مشکل خود استفاده کنید.

زنجبیل یک ادویه ی پرمصرف و تند است که با خود احساس گرما به همراه دارد. این ادویه ی پرخاصیت باعث بهبود عملکرد کبد می شود و به دلیل خواص ضدالتهابی که دارد دردها را تسکین می دهد.

می توانید از زنجبیل تازه استفاده کنید. برای این کار 3 برش نازک زنجبیل تازه یا مقداری پودر زنجبیل را با یک فنجان بزرگ آب به مدت 10 دقیقه دم بدهید. کمی عسل به آن اضافه کنید. بهتر است از عسل های ارگانیک استفاده کنید. چون عسل های دیگر حاوی مواد نگهدارنده هستند و برای اینکه مانند شهد باشند گرمای زیادی تحمل کرده اند.

دمنوش دارچین و استویا

این دمنوش خوشمزه و شیرین مانند بمب انرژی است. شما می توانید علاوه بر افزایش انرژی خود کمک زیادی به بهبود عملکرد پانکراس بکنید. حتماً می دانید که این عضو بدن در تنظیم قند خون نقش مهمی دارد. این نوشیدنی برای افرادی مناسب است که نمی خواهند قند خونشان بالا برود. در عین حال برای تمام افرادی نیز مناسب است که طرفدار نوشیدنی ها و مواد غذایی شیرین هستند و یا مدام ریزه خواری می کنند. دارچین به تنظیم قند خون کمک زیادی کرده و هر غذا یا نوشیدنی را معطر و باب میل می کند.

استویا نیز که به صورت برگ خشک یا عصاره به فروش می رسد یکی از شیرین کننده های طبیعی فوق العاده است. این شیرین کننده بهترین جایگزین قند برای افرادی محسوب می شود که نگران قند خون و تناسب اندام خود هستند. چون کالری ندارد و قند خون را افزایش نمی دهد. می توانید برای خود چای دارچینی تهیه کرده و با عصاره ی استویا شیرین کنید.

شما می توانید از هر یک از این نوشیدنی ها به عنوان اولین نوشیدنی روزتان استفاده کنید و از خواص آن ها بهره مند شوید. توصیه می کنیم این نوشیدنی ها را به صورت ناشتا و حدود نیم ساعت قبل از صبحانه میل کنید. البته در طول روز نیز می توانید از این نوشیدنی ها بهره مند شوید اما سرعت جذب ترکیبات مفید آن ها به صورت ناشتا بیشتر خواهد بود.

منبع : تبیان

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 184 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 23:15

به گزارش جام جم سرا ، مطالعات محققان کالج پزشکی جورجیا آمریکا نشان می دهد که غذای چرب، عملکرد سیناپس ها در هیپوکامپ مغز را مختل می کند و این عارضه سبب کاهش یادگیری و اختلال حافظه می شود. به محل اتصال نورون ها و یا نورون ها با سایر سلول ها سیناپس می گویند.

همچنین مطالعاتی که چندی پیش صورت گرفت نشان می دهد افرادی که رژیم غذایی ناسالمی دارند و به طور مستمر غذاهای پرچرب و پرکالری استفاده می کنند، هیپوکامپ کوچکتری دارند. هیپوکامپ بخشی از مغز است که با یادگیری، حافظه و سلامت روانی مرتبط است.

نتایج این مطالعات همچنین حاکی از آن است که هیپوکامپ افراد میانسالی که رژیم غذایی سالم دارند و بیشتر از سبزی ها و ماهی استفاده می کنند، به نسبت هم سن و سالان خود بزرگتر است.

نتایج این مطالعات نشان می دهد که نوع رژیم غذایی با سلامت روان، افسردگی، استرس و زوال عقل رابطه تنگاتنگ دارد.

محققان احتمال می دهند که عوامل دیگری از جمله فعالیت روزانه، استعمال دخانیات، استرس و میزان تحصیلات نیز در این امر دخیل باشند. نتایج این تحقیقات در نشریه Brain, Behavior and Immunity منتشر شده است.

منبع : ایرنا

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 159 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 23:15

جام جم سراجام جم سرااین ها را ناشتا بنوشید تا پرانرژی باشیداین مواد غذایی را چه وقت بخوریم بهتر است؟خطرناکترین غذاها که ریه شما را سرطانی می کنندسمنو آی سمنو، مالِ پای هفت‌سین سمنو!رنگ موی «LANCOME» تقلبی استآنچه مسافران نوروزی باید بدانندمسمومیت با غذاهای پیک‌نیکی و بین‌راهیشب‌ عید چه ‌بخوریم؟ + تصاویرسمی خطرناک در آجیل و خشکبار عیدبا این میوه آلزایمر رادور بزنیدهرگز تخم مرغ شانه ای نخرید !اگر دستانتان اینگونه است شما سرطان دارید!اشتباهات مکرر خانم‌ها در آشپزخانهرمز و رازهایی از خوردنی‌های هفت‌سیننگذارید زانوهایتان درد بگیرد10 پیشنهاد نوروزی برای تهران گردیخانه‌تکانی ذهنآجیل «رنگی» نخریدایست برای شیرینی‌خوری نوروزی!سال جدید و سلامت دستگاه گوارشسرگیجه‌هایی‌ که سفر را تلخ می‌کندهرگز بااین داروها شیر نخوریدبا چروک و افتادگی پوست خداحافظی کنیدقطعی‌ترین درمان برای جوش‌های سرسیاههنرنمایی با هفت‌ سین‌ آرایی + تصاویرهیچ وقت موهایتان را این گونه نشوییدبهترین رنگ موی جهان در آشپزخانه شما!غذای گویانی با ریشه سرخپوستی10‌ توصیه ‌مهم برای سفرهای نوروزیپرخوری و مشکل متابولیسمهیولای سرطان در خاک امید و ارادهتعطیلات نوروز بدون چاقیگلادیاتوری در سرزمین جسمآپنه خواب می تواند منجر به سرطان شودتاثیر مصرف مواد غذایی دارای آرسنیک بر رشد جنینمردان نابارور در معرض ابتلا به آرتروز و دیابت قرار دارندبهترین ورزش برای لاغری سریع تا نوروزخانم ها این قسمت مرغ را نخورید!چطور روزهای پایانی سال را بدون استرس بگذرانیم؟6 موزه در ایام نوروز رایگان هستندماسک‌هایی که مو را سیاه می‌کنندتا عید زیبا شویدهفت سین عیدم را چطوری بچینم؟ + تصاویرسبزی پلوی شب عید مخصوص گیاهخوارها

http://www.jamejamonline.ir Jamejam Daily Fa /Areas/Sara/Content/Theme/Default/Images/logo.png http://Jamejaonline.ir Jamejam Daily

عید و تعطیلات نزدیک است و نیاز به بدنی سالم و قبراق دارید تا تفریح کنید و خوش بگذرانید. برای همین لازم است که روزتان را با انرژی و شاداب شروع کنید. برای این کار می توانید چند نوشیدنی خیلی ساده و طبیعی برای خودتان آماده کرده و به صورت ناشتا میل کنید. این کار باعث می شود از نظر روحی و جسمی شاد و سرحال باشید. http://jamejamonline.ir/sara/2321845979762930272/%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%A7-%D8%A8%D9%86%D9%88%D8%B4%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D8%A7-%D9%BE%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D8%AF Fri, 18 Mar 2016 15:10:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/03/28/635702162127743490_S.jpg خوردن برخی غذاها درساعت های خاص آثار وارزش های غذایی متفاوتی دارد.برخی موادغذایی را باید پخته شده،خام،خشک یا مرطوب ، با پوست یا بدون پوست مصرف کرد. http://jamejamonline.ir/sara/2321825023091913801/%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%DA%86%D9%87-%D9%88%D9%82%D8%AA-%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F Fri, 18 Mar 2016 12:00:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/12/24/635620073779622534_S.jpg مضر بودن برخی مواد غذایی برای غیرسیگاری‌ها از استعمال سیگار خطرناکتر است و آنها را با این بیماری مهلک مواجه می‌کند. http://jamejamonline.ir/sara/2321818933333953224/%D8%AE%D8%B7%D8%B1%D9%86%D8%A7%DA%A9%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A7-%DA%A9%D9%87-%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%B3%D8%B1%D8%B7%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF Fri, 18 Mar 2016 09:35:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/03/28/635702175820309937_S.jpg بیاین دست به کار بشیم و اولین سین از هفت سین سفره نوروزی رو با هم بپزیم. سمنوی مغذی و خوشمزه و البته زمان‌بر. مواد لازمش فقط و فقط گندمه و آرد گندم و کلی حوصله. http://jamejamonline.ir/sara/2321806240284400883/%D8%B3%D9%85%D9%86%D9%88-%D8%A2%DB%8C-%D8%B3%D9%85%D9%86%D9%88%D8%8C-%D9%85%D8%A7%D9%84%D9%90-%D9%BE%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%81%D8%AA%E2%80%8C%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D9%85%D9%86%D9%88 Fri, 18 Mar 2016 09:30:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/27/635938433085884997_S.jpg سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت اعلام کرد: رنگ موی برند «LANCOME»، مجوز ندارد و تقلبی است. http://jamejamonline.ir/sara/2321524469124549860/%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D9%85%D9%88%DB%8C-LANCOME-%D8%AA%D9%82%D9%84%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA Thu, 17 Mar 2016 15:00:29 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/27/635938232067086585_S.jpg دور شدن از فشارهای روزمره، کاهش استرس و افزایش لذت زندگی ازجمله فواید سفر محسوب می‌شود. مسافرت در تعطیلات نوروز به دلیل ازدحام بالای مسافران در شهرها و جاده‌ها نیازمند رعایت نکاتی است که توجه به آنها در جلب رضایت افراد و رسیدن به نتایج مذکور بسیار تاثیر دارد. http://jamejamonline.ir/sara/2320852618886354612/%D8%A2%D9%86%DA%86%D9%87-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF Thu, 17 Mar 2016 09:00:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/27/635937761354723046_S.jpg نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد بالاترین موارد بروز مسمومیت‌های ناشی از غذا در طول سفرهای نوروزی، مصرف غذاهای فاسد پیک‌نیکی و بین‌راهی است. بیشتر رستوران‌های بین‌راهی و اغذیه‌فروشی‌های دورافتاده در مناطق کم جمعیت روستایی که قارچ گونه گسترش یافته اند و هیچ گونه نظارت مستمری بر این اماکن وجود ندارد، تهدیدکننده سلامت شهروندان هستند. http://jamejamonline.ir/sara/2320855500625974040/%D9%85%D8%B3%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%DA%A9%E2%80%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D9%88-%D8%A8%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C Thu, 17 Mar 2016 01:57:05 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/27/635937761333195184_S.jpg اسفند که به نیمه می‌رسد مادران خانواده‌ها همه به فکر تهیه مواد لازم برای غذای شب یا ناهار عید می‌شوند. در آخرین شماره صفحه آشپرخانه در سال 94 دستور پخت غذاهای محلی هموطنانمان در شهرهای مختلف را برایتان توضیح می‌دهیم و پیشاپیش سالی پر از اتفاق‌های خوشمزه برایتان آرزو می‌کنیم. اما قبل از آموزش غذاها نکاتی در باره فلسفه پخت بر‌خی غذاها توضیحاتی بخوانید. http://jamejamonline.ir/sara/2320302551455160261/%D8%B4%D8%A8%E2%80%8C-%D8%B9%DB%8C%D8%AF-%DA%86%D9%87-%E2%80%8C%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%85%D8%9F-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1 Wed, 16 Mar 2016 18:05:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/26/635937375760877520_S.jpg در صورتی که آجیل و خشکبار به گونه‌ای صحیح نگهداری نشوند، سمی به نام آفلاتوکسین تولید می‌کنند که باعث ایجاد سرطان در افراد مصرف کننده می‌شود. http://jamejamonline.ir/sara/2320133027222350840/%D8%B3%D9%85%DB%8C-%D8%AE%D8%B7%D8%B1%D9%86%D8%A7%DA%A9-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%AC%DB%8C%D9%84-%D9%88-%D8%AE%D8%B4%DA%A9%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%DB%8C%D8%AF Wed, 16 Mar 2016 15:15:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/14/635927176094625145_S.jpg بلوبری میوه ای حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدان است که به بهبود عملکرد شناختی مغز و حافظه کمک می کند. http://jamejamonline.ir/sara/2320047343162747077/%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%87-%D8%A2%D9%84%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D9%85%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%B2%D9%86%DB%8C%D8%AF Wed, 16 Mar 2016 13:20:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/01/31/635336150791205088_S.jpg آنچه که در مورد بسته‌بندی تمام مواد غذایی وجود دارد، در مورد تخم‌مرغ از اهمیت بالاتری برخوردار است. http://jamejamonline.ir/sara/2320125502182321187/%D9%87%D8%B1%DA%AF%D8%B2-%D8%AA%D8%AE%D9%85-%D9%85%D8%B1%D8%BA-%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF Wed, 16 Mar 2016 12:00:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1392/10/04/635235881211476047_S.jpg تحقیقات نشان داده است که اولین نشانه‌ها و علائم سرطان در ابتدا خود را در دستان فرد نشان می‌دهد. http://jamejamonline.ir/sara/2320033708724804070/%D8%A7%DA%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D9%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%B4%D9%85%D8%A7-%D8%B3%D8%B1%D8%B7%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AF Wed, 16 Mar 2016 10:45:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/26/635937188199366765_S.jpg برخی خانم‌ها در طول زندگی اشتباهاتی را در آشپزخانه انجام می‌دهند که خود از آن‌ها بی‌خبر هستند. http://jamejamonline.ir/sara/2320041144683237292/%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%87%D8%A7%D8%AA-%D9%85%DA%A9%D8%B1%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%85%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%B4%D9%BE%D8%B2%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87 Wed, 16 Mar 2016 10:30:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/06/12/635453654766753918_S.jpg اصلا مگر می‌شود نوروز بیاید و سفره هفت‌سین نچینیم؟ مگر می‌شود بهار را بدون سفره هفت‌سین آغاز کنیم؟ چیدن سفره هفت‌سین یکی از رسوم قدیمی ما ایرانیان است که از گذشته تا به حال وجود داشته است. http://jamejamonline.ir/sara/2320017676538274420/%D8%B1%D9%85%D8%B2-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%86%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%81%D8%AA%E2%80%8C%D8%B3%DB%8C%D9%86 Wed, 16 Mar 2016 10:04:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/26/635937176932340248_S.jpg زانو درد در هر شرایطی و بویژه از دهه چهارم و پنجم زندگی به بعد ممکن است به سراغ‌تان بیاید؛ وقتی در حال بالا و پایین رفتن از پله هستید، وقتی برای مدت طولانی پشت میز کارتان نشسته و زانوهایتان را حرکت نداده‌اید و حتی زمانی که دویده‌اید یا ورزش سنگین و البته به روش نادرست انجام داده‌اید ممکن است چنین دردی به سراغ‌تان بیاید . http://jamejamonline.ir/sara/2319576011581834451/%D9%86%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%AF Wed, 16 Mar 2016 09:30:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/26/635936867682797367_S.jpg تعطیلات نوروزی بهترین فرصت برای گردش و دیدن آثار باستانی و تاریخی است که یا از آن خبر نداشته ایم و یا به دلیل حجم کاری و مشغله های فراوان فرصت دیدار از آنها وجود نداشته است. حال که تعطیلات نوروز 95 را در پیش رو داریم فرصت مغتنم برای علاقه مندان به وجود می آید تا از آثار باستانی و مکان های فرهنگی بازدید کنند. http://jamejamonline.ir/sara/2317780818840000422/10-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%DB%8C Wed, 16 Mar 2016 09:12:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/24/635935609451832681_S.jpg یکی از مسائلی که انرژی را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود انسان دچار کمبود انرژی و خستگی شود، افکار غیرمنطقی است. افکار و باورهای ناکار آمد باعث می‌شود،‌ فرد همواره تحت تاثیر خطاهای ذهن عمل کند و احساس نارضایتی داشته باشد و دچار خستگی ذهنی شود و در امور زندگی خود کامیاب نباشد. http://jamejamonline.ir/sara/2319582602726127713/%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D8%AA%DA%A9%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B0%D9%87%D9%86 Wed, 16 Mar 2016 03:15:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/02/25/635672671645208414_S.jpg کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان کرمانشاه هشدار داد، افراد از خرید آجیل‌های رنگی و براق خودداری کنند. http://jamejamonline.ir/sara/2318787063678941636/%D8%A2%D8%AC%DB%8C%D9%84-%D8%B1%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D9%86%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF Tue, 15 Mar 2016 11:17:50 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/12/29/635624626240987214_S.jpg مگر می‌شود شیرینی را از دید و بازدیدهای نوروزی حذف کرد؟ اصلا عید یعنی شیرینی خریدن و شیرینی پختن و شیرینی خوردن! بدون شیرینی، عید می‌شود؟‌ http://jamejamonline.ir/sara/2318327940332968392/%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C%E2%80%8C%D8%AE%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C Tue, 15 Mar 2016 09:37:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/25/635935990344903030_S.jpg تقریبا همه ما مشکلات گوارشی را تجربه کرده‌ایم؛ از نفخ و دل‌درد و یبوست گرفته تا معده درد و ترش کردن،‌ اما لازم است بدانید بیشتر افراد به دلیل رژیم‌ نادرست غذایی، دچار مشکلات گوارشی می‌شوند و بدون مراجعه به پزشک و جدی گرفتن بسیاری از این مشکلات، سال‌ها با آن سر می‌کنند که در بسیاری از موارد به یک بیماری پرعارضه تبدیل می‌شود. با این حساب بد نیست در سال جدید بیشتر به فکر سلامت دستگاه گوارش‌ باشیم. http://jamejamonline.ir/sara/2318329564905364206/%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DA%AF%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B4 Tue, 15 Mar 2016 05:15:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1392/04/13/635085332627934316_S.jpg تعطیلات عید در راه است و کم‌کم سفرهای نوروزی آغاز می‌شود. افراد معمولا وسایل نقلیه مختلفی برای رسیدن به مقاصد خود انتخاب می‌کنند ولی یکی از شایع‌ترین حالاتی که طی مسافرت گریبانگیر عده‌ای می‌شود و گاه شیرینی سفر را تلخ می‌کند، بیماری «حرکت» است. http://jamejamonline.ir/sara/2317870169086564518/%D8%B3%D8%B1%DA%AF%DB%8C%D8%AC%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C%E2%80%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D9%84%D8%AE-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF Mon, 14 Mar 2016 20:15:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/24/635935669933397080_S.jpg مصرف همزمان شیر و لبنیات با برخی داروها می‌تواند برای پوست و دستگاه ادراری مسئله ساز شود. http://jamejamonline.ir/sara/2317832247304138781/%D9%87%D8%B1%DA%AF%D8%B2-%D8%A8%D8%A7%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7-%D8%B4%DB%8C%D8%B1-%D9%86%D8%AE%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%AF Mon, 14 Mar 2016 17:50:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/11/24/635909566144393272_S.jpg پس از شستشوی پوست با روغن نارگیل و جوش شیرین برای همیشه با چروک و افتادگی پوست خداحافظی کنید. http://jamejamonline.ir/sara/2317820879214497859/%D8%A8%D8%A7-%DA%86%D8%B1%D9%88%DA%A9-%D9%88-%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8%DB%8C-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF Mon, 14 Mar 2016 17:00:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/12/10/635608030896910969_S.jpg استفاده از رنگ موهای شیمیایی یا گیاهی برای از بین بردن سفیدی موها علاوه بر اینکه موقتی است سبب آسیب به مو و پوست سر می‌شود. http://jamejamonline.ir/sara/2317802444982583340/%D9%82%D8%B7%D8%B9%DB%8C%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%88%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87 Mon, 14 Mar 2016 16:30:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/03/19/635379148355358447_S.jpg عید نوروز از راه رسید و یک دنیا شورو نشاط و زیبایی را همراه با خود به ارمغان آورد. به هرجا که قدم می‌گذارید، نوشدن و جوانه زدن را می‌بینید و شمیم خوش طراوت و تازگی را استشمام می‌کنید. http://jamejamonline.ir/sara/2317706583873643888/%D9%87%D9%86%D8%B1%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%87%D9%81%D8%AA%E2%80%8C-%D8%B3%DB%8C%D9%86%E2%80%8C-%D8%A2%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1 Mon, 14 Mar 2016 14:35:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1392/12/27/635307018403149587_S.jpg بسیاری از افراد به علت عدم آگاهی موهای خود را به گونه‌ای می‌شویند که بیشتر از شست‌وشو به آن آسیب می‌رسانند. http://jamejamonline.ir/sara/2317573886830662826/%D9%87%DB%8C%DA%86-%D9%88%D9%82%D8%AA-%D9%85%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D9%86%D8%B4%D9%88%DB%8C%DB%8C%D8%AF Mon, 14 Mar 2016 12:15:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/04/26/635411903106530039_S.jpg بسیاری از خانم‌ها در دوران گذشته برای رنگ‌کردن موهای خود و آراسته به‌نظر رسیدن دست به دامن انواع و اقسام گیاهان دارویی می‌شدند . شما هم اگر می‌خواهید مدتی به موهایتان استراحت بدهید بد نیست رنگ موهای طبیعی را تجربه کنید. http://jamejamonline.ir/sara/2317567068404673572/%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D9%85%D9%88%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%B4%D9%BE%D8%B2%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%A7 Mon, 14 Mar 2016 12:05:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/24/635935457234999721_S.jpg ستون خوشمزه ما، این هفته به غذاهای همسایه‌ مقصد جهانگردیمان، سورینام پرداخته است! گویان که در کنج شمال شرقی آمریکای جنوبی واقع شده، جمعیت کمی را در خود جای داده که بیشتر بومی هستند. http://jamejamonline.ir/sara/2315292947560710960/%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%B3%D8%B1%D8%AE%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA%DB%8C Mon, 14 Mar 2016 10:00:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/22/635933860653340024_S.jpg تعطیلات شیرین و مفرح نوروزی در راه است و هر خانواده‌ای به نحوی متفاوت برای لذت بردن از این دوران برنامه‌ریزی می‌کند. بعد از تحویل سال و نشستن پای سفره هفت سین و انجام مراسم ویژه و دعا و مناجات با خدای مهربان، دید و بازدیدها شروع می‌شود و ایامی متفاوت از روزهای عادی سال یکی پس از دیگری مهمان خانه‌ها می‌شود. ‌ http://jamejamonline.ir/sara/2317556689521023994/10%E2%80%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B5%DB%8C%D9%87-%E2%80%8C%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%81%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C Mon, 14 Mar 2016 09:43:54 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/24/635935452784546685_S.jpg چرا پرخوری موجب کاهش کیفیت زندگی و طول عمر می‌شود؟ چرا باید حد و اندازه را در مصرف غذا رعایت کنیم؟ http://jamejamonline.ir/sara/2316905097166514718/%D9%BE%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84-%D9%85%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85 Mon, 14 Mar 2016 08:00:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/23/635934985037252062_S.jpg «خوشبختی یعنی گل دادن گلدون خشک». ژیلا این را در اوج روزهای متوالی مبارزه با سرطان نوشته است؛ روزهایی که شیمی‌درمانی، ناخنش را بی‌جان کرده است. گریزی نیست جز این که دستکش دست کند و پوشیدن دستکش یعنی خداحافظی با قلم. یعنی ننوشتن، یعنی قطع یک روزنه دیگر؛ اما مهم نیست. گلدان خشک گلخانه گل داده است و وقتی به بدخیم مبتلا باشی، هر رستنی برایت می‌شود نوید زندگی. http://jamejamonline.ir/sara/2316767980296190571/%D9%87%DB%8C%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D8%B7%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%DA%A9-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D9%87 Mon, 14 Mar 2016 07:30:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/23/635934890139431566_S.jpg تعطیلات نوروزی زمان مناسبی برای ملاقات اقوام و خویشان و مسافرت است، اما پس از این ایام به دلیل رفت و آمد و تغذیه غیرمتعادل و بی‌تحرکی، ممکن است با عوارض ناشی از تغذیه نادرست روبه‌رو شویم و اما چه نکاتی را باید رعایت کنیم تا در نوروز و بعد از تعطیلات، سلامت‌مان به خطر نیفتد. http://jamejamonline.ir/sara/2316902809477026458/%D8%AA%D8%B9%D8%B7%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%DA%86%D8%A7%D9%82%DB%8C Mon, 14 Mar 2016 06:00:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/23/635934985054258242_S.jpg با نگاهی به آمار مبتلایان به سرطان در جهان و کشورمان، درمی‌یابیم با پدیده‌ای در حال گسترش روبه‌رو هستیم، به‌طوری که پزشکان از آن به‌عنوان سونامی سرطان یاد می‌کنند. بنابراین ضروری است متفکران و مهندسان اجتماعی از منظر جامعه شناختی و روان‌شناسی به آن بپردازند تا جامعه مبتلا به این بیماری، هنگام ضرورت از پشتوانه‌های اجتماعی، خانوادگی و فردی تهی نباشند . http://jamejamonline.ir/sara/2316769848106829602/%DA%AF%D9%84%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%B3%D9%85 Mon, 14 Mar 2016 05:45:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/23/635934890158016867_S.jpg مطالعات محققان نشان می دهد یکی از عوارض جانبی آپنه خواب حالتی به نام هیپوکسی نام دارد که با سرطان مرتبط است. http://jamejamonline.ir/sara/2316777731475226055/%D8%A2%D9%BE%D9%86%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8-%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF-%D9%85%D9%86%D8%AC%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%B1%D8%B7%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%88%D8%AF Sun, 13 Mar 2016 18:45:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/23/635934901714445142_S.jpg طبق یافته محققان، مصرف مقادیر بسیار کم آرسنیک موجود در آب آشامیدنی و مواد خوراکی توسط زنان باردار بر رشد جنین تاثیر دارد. http://jamejamonline.ir/sara/2316509946634392038/%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%B1%D8%B3%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D8%A8%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%AC%D9%86%DB%8C%D9%86 Sun, 13 Mar 2016 13:45:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/10/06/635868128596404052_S.jpg طبق یافته جدید محققان، مردان مبتلا به مشکلات ناباروری در معرض ابتلا به بیماری های متابولیک نظیر آرتروز یا دیابت قرار دارند. http://jamejamonline.ir/sara/2316401155122240129/%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D8%B6-%D8%A7%D8%A8%D8%AA%D9%84%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%D8%B1%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D9%88-%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF Sun, 13 Mar 2016 11:04:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/02/08/635658082382666383_S.jpg هدفتان روی کاهش وزنی سنگین است؟ برای رسیدن به هدفتان به جای دویدن از پیاده روی شروع کنید. تحقیقات جدید نشان داده کسانی که برای رسیدن به تناسب اندام مرتب پیاده روی دارند – البته با سرعت بالا – در مسیر کاهش وزن نتایج خوبی کسب کرده اند. http://jamejamonline.ir/sara/2315165213115687096/%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%84%D8%A7%D8%BA%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-%D8%AA%D8%A7-%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B2 Sat, 12 Mar 2016 21:52:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/22/635933771724841358_S.jpg یک متخصص زنان و زایمان گفت: مرغ های صنعتی که با هورمون رشد پیدا می‌کنند دارای مقادیر زیادی چربی به‌خصوص در قسمت بال هستند، لذا توصیه می‌شود همه افراد، به خصوص خانم‌ها از مرغ‌های هورمونی و قسمت بال مرغ استفاده نکنند زیرا چربی مرغ‌های هورمونی در تحریک رشد کیست‌های پستان تاثیرگذار هستند. http://jamejamonline.ir/sara/2315392014232517062/%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%85-%D9%87%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA-%D9%85%D8%B1%D8%BA-%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D8%AE%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%AF Sat, 12 Mar 2016 19:00:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/07/635920971731500921_S.jpg باور داشته باشید یا نه، شاد بودن یکی از مسائلی است که بر سطح رفاه و موفقیت شما در زندگی اثر می‌گذارد و حتی کمک می‌کند برنامه‌ریزی‌های روزهای اسفند را بهتر و دقیق‌تر اجرا کنید. http://jamejamonline.ir/sara/2315371851366835022/%DA%86%D8%B7%D9%88%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B3-%D8%A8%DA%AF%D8%B0%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%85%D8%9F Sat, 12 Mar 2016 17:45:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/22/635933919117096585_S.jpg با اجرای طرح سراسری «استقبال از بهار»، پنج فرهنگسرا، هشت موزه و ۳۱ کتابخانه در تعطیلات نوروزی آماده ارائه خدمات به شهروندان هستند. http://jamejamonline.ir/sara/2315411099693532776/6-%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF Sat, 12 Mar 2016 16:34:04 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/06/09/635766362762437447_S.jpg سفید شدن موها در سنین پایین از جمله مسائل بسیار شایع مربوط به سلامت است ‌که در بین همه جنسیت‌ها چه مرد و چه زن اهمیت بالایی دارد و گاهی میان افراد زیر 20 سال نیز ظاهر می‌شود. البته طبیعی است که این مشکل بیشتر خانم‌ها را اذیت کند. http://jamejamonline.ir/sara/2315180505031494644/%D9%85%D8%A7%D8%B3%DA%A9%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%85%D9%88-%D8%B1%D8%A7-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF Sat, 12 Mar 2016 15:10:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/22/635933781809778958_S.jpg ما به شما می‌گوییم در 1 هفته باقیمانده به عید با چه روش‌هایی می‌توانید آراستگی‌تان را 10 برابر کنید. http://jamejamonline.ir/sara/2315143988755338332/%D8%AA%D8%A7-%D8%B9%DB%8C%D8%AF-%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7-%D8%B4%D9%88%DB%8C%D8%AF Sat, 12 Mar 2016 12:30:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/22/635933758072093018_S.jpg هفت‌سین به نماد مفاهیمی چون نوزایی، باروری، روشنایی، فراوانی، ثروت و. . . اشاره می‌کند. می‌خواهیم با نگاهی هنری نمونه‌های زیبای چیدمان این سفره را با هم ببینیم و شما را با نکاتی کاربردی برای زیباتر شدن هفت‌سین آشنا کنیم. http://jamejamonline.ir/sara/2315136197813343910/%D9%87%D9%81%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%B9%DB%8C%D8%AF%D9%85-%D8%B1%D8%A7-%DA%86%D8%B7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%DA%86%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%9F-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1 Sat, 12 Mar 2016 12:10:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/12/26/635621976779575889_S.jpg شمایی که نمی‌توانید و نمی‌خواهید سبزی پلوی شب عید را با ماهی سرخ شده میل کنید، یک بار آن را با این پنیر خوش طعم گیاهی امتحان کنید. http://jamejamonline.ir/sara/2315153953007967656/%D8%B3%D8%A8%D8%B2%DB%8C-%D9%BE%D9%84%D9%88%DB%8C-%D8%B4%D8%A8-%D8%B9%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5-%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7 Sat, 12 Mar 2016 11:00:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 148 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 20:29

به گزارش جام جم سرا ، برخی غذا ها را باید در ساعت معین بخورید تا از خواص آن بهره ببرید.

ماست: در صورت مصرف روزانه به روند سیستم گوارشی کمک می کند .اما مصرف آن هنگام شب تاثیر بدی روی لوله تنفسی می گذارد و ایجاد سرفه،سرماخوردگی و تشکیل خلط می کند.

سیب: منبع عالی پکتین به ویژه در پوست است.مصرف آن در روزمانع یبوست می شود اما مصرف آن در شب می تواند باعث یبوست شود.

حبوبات و غلات: به علت غنی بودن از فیبر مصرف آن هنگام شب به سیستم گوارشی کمک می کند و میزان کلسترول را پایین می آورد.مصرف آن در روز به علت بالا بودن میزان فیبر اشتها را افزایش می دهد.

مواد قندی: از آن جایی که هنگام روز فعال تر هستیم بدن قادر است طی روز قند بیشتری را بسوزاند.حتی انسولین در بدن در شکستن قند هنگام صبح موثر تر است اما هنگام شب،قند تراکم چربی در بدن را افزایش می دهد و بر سیستم گوارشی و خواب تاثیر منفی می گذارد.

موز: از آن جایی که سرشار از فیبر است و به روند گوارش کمک می کند ، خاصیت ضد اسیدی دارد و سوزش دل را رفع می کند. آن را هنگام ظهر مصرف کنید.مصرف آن هنگام شب احتمال سرفه،سرما خوردگی و تشکیل خلط را بالا می برد.موز سرشار از منیزیم است . مصرف آن با شکم خالی می تواند مشکل معده ایجاد کند.

پنیر: این لبنیات را که منبع عالی پروتئین است اول صبح مصرف کنید. مصرف آن به میزان متعادل می تواند مانع افزایش وزن و نفخ شود اما برای شب هضم آن سنگین است و می تواند منجر به افزایش وزن شود.

منبع:روزنامه خراسان

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 188 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 15:46

به گزارش جام جم سرا ، سمنو در واقع یه حلوای شیرین کشدار محسوب می‌شود که شیرینی اش فقط از جوانه گندم به دست می آید. چطوری؟ خب توی جوانه گندم آنزیمی وجود دارد که محلول نشاسته رو توی حرارت بالای ۸۰ درجه سانتی‌گراد به قند تبدیل می‌کند. به همین سادگی.

عملیات سمنوپزی رو باید از درست‎کردن جوانه گندم و گرفتن شیره‌ اش آغاز کنید. اگر دوست دارید سمنوپزی رو یاد بگیرید یادتان باشد که به ازای هر مقدار گندمی که می‌ذارید جوانه بزنه باید سه برابرش آرد استفاده کنید. مثلا برای یک کیلوگرم گندم حدود سه کیلو گرم آرد مصرف می‌شه. پس اگر اولین باره که می‌خواید سمنو درست کنید با مقدار کمی شروع کنید که حجم زیادش موقع پخت خسته‌تون نکنه.

سمنو آی سمنو، مالِ پای هفت‌سین سمنو!


مرحله اول اینه که گندم‌ها رو خوب پاک کنیم و دونه‌های شکسته رو جدا کنیم. بعد با آب سرد می‌شوریم و دو روز می‌ذاریم تا خوب خیس بخورن. یادتون باشه ارتفاع گندم توی ظرف کمتر از هشت سانتیمتر باشه و روزی دو بار آب ظرف رو عوض کنید که ترش نشه و بو نگیره. محل نگهداری ظرف هم جایی دور از نور مستقیم خورشید باشه و خیلی سرد یا خیلی گرم هم نباشه.

سمنو آی سمنو، مالِ پای هفت‌سین سمنو!


روز سوم گندم‌ها رو می‌ریزیم توی آبکش. اگر دقت کنید احتمالا تو این مرحله جوانه‌های خیلی ریز رو روی گندم‌ها می‌بینید. تو مرحله بعد یه پارچه نخی تمیز می‌آریم و گندم‌ها رو توش می‌پیچیم. پارچه باید کمی نمناک باشه ولی خیلی خیس نباشه. بعد اون رو توی یک کیسه پلاستیکی بزرگ قرار می‌دیم و می‌ذاریم تا یکی دو روز بمونه. البته روزی چند بار گندم‌ها رو باز کنید و مقدار کمی آب به اون‌ها بپاشید که خشک نشن. تو این دوره هم گندم‌ها رو توی محیطی دور از نور و در دمای معتدل قرار بدید.

سمنو آی سمنو، مالِ پای هفت‌سین سمنو!


در تمام این مراحل جابجایی گندم‌ها باید با آرامش و ملایمت انجام بشه تا فشار اضافی باعث آسیب‎دیدن گندم‌ها و جوانه‌های کوچک نشه.

سمنو آی سمنو، مالِ پای هفت‌سین سمنو!


بعد از این مدت که دیگه جوانه‌ها آشکارتر شدن، گندم‌ها رو توی آبکشی به ارتفاع حدود دو سانت می‌ریزیم و روی اون‌ها رو با پارچه نخی مرطوب می‌پوشونیم و روزی چندبار زیر شیر آب می‌گیریم که هم آب لازم به گندم‌ها برسه، هم شسته بشن و بو نگیرن. تازه چون توی آبکش هستن آب اضافی‌شون هم خارج میشه و مشکلی پیش نمیاد. راستی حواستون باشه شدت آب خیلی زیاد نباشه تا به جوانه‎ها آسیب برسه.

سمنو آی سمنو، مالِ پای هفت‌سین سمنو!


با این روش تقریبا بعد از سه روز ریشه‌های گندم‌ها زیاد و فشرده می‌شه و جوانه‌های ظریف در رنگ‌های سفید مایل به نقره‌ای به ارتفاعی کمی بیشتر از قد دانه گندم رشد می‌کنن. این مرحله زمانیه که آنزیم قند به حد اعلاش رسیده و زمان شیره‎گرفتن از گندم‌هاست.

سمنو آی سمنو، مالِ پای هفت‌سین سمنو!


یادتون باشه به هیچ وجه نذارید گندم‌ها به مرحله سبز شدن برسن، چون سبز شدن باعث می‌شه شیرینی‌شون کم بشه و مزه گس پیدا کنن. اگر به هر دلیلی بعد از رسیدن به این مرحله فرصت شیره‌گیری و ادامه کارو نداشتید جوانه‌ها رو به یخچال منتقل کنید که جلوی رشد بیشترش گرفته بشه. جوانه‌ها توی یخچال تا چند روز تازه و سالم می‌مونن.

سمنو آی سمنو، مالِ پای هفت‌سین سمنو!


بعد از اینکه جوانه‌ها به اندازه لازم رشد کردند، اونا رو با آب فراوون می‌شوریم و بعد به کمک چرخ گوشت یا هر وسیله خردکننده دیگه‌ای کاملا له و خمیری می‌کنیم. حالا باید معجون رو با مقداری آب مخلوط کنیم و تفاله‌ش رو توی ظرف دیگه‌ای بریزیم. اگر تو این مرحله هم با دونه‌های سالم گندم مواجه شدید نگران نباشید، می‌شه دوباره چرخشون کرد و یکبار دیگه آب بهشون اضافه کرد تا همه شیره‌شون خارج بشه. حالا این مایع به‎دست‎اومده رو از صافی خیلی ریز عبور بدید و شیره به‎دست‎اومده رو برای تهیه سمنو کنار بذارید.

سمنو آی سمنو، مالِ پای هفت‌سین سمنو!

سمنو آی سمنو، مالِ پای هفت‌سین سمنو!


توی یه دیگ با گنجایش مناسب، آرد رو با این شیره به‎دست‎اومده مخلوط می‌کنیم، طوری که یک خمیر شل به دست بیاد؛ مایعی صاف و رقیق بدون هیچ گلوله خمیری که بشه اونو با ملاقه برداشت. معمولا برای تهیه سمنو از آرد سبوس‌دار استفاده می‌شه که در ایران می‌شه از نانوایی‌ها تهیه کرد اما اگر امکانش وجود نداشت، استفاده از آرد سفید هم هیچ مانعی نداره و مشکلی برای سمنوی شما ایجاد نمی‌کنه.

سمنو آی سمنو، مالِ پای هفت‌سین سمنو!


خب حالا خمیر تهیه‎شده رو روی حرارت ملایم می‌ذاریم و مرتب هم می‌زنیم تا به جوش بیاد. تو این مرحله می‌بینید که اول کار محتویات توی دیگ کمی غلیظ می‌شه ولی بعد از چندبار جوش‎خوردن به اصطلاح می‌بُره و آب می‌اندازه. این همون لحظه‌ایه که نشاسته آرد به خاطر آنزیم جوانه گندم به قند تبدیل می‌شه و حالت لعاب‌مانندش رو از دست می‌ده.

سمنو آی سمنو، مالِ پای هفت‌سین سمنو!


از حالا به بعد سمنو باید اونقدر روی حرارت بمونه و به ‌هم بخوره تا آردش کاملا بپزه و آب اضافه خارج بشه و به قول معروف حسابی جا بیفته. هم‎زدن مرتب رو فراموش نکنید، چون سمنو خیلی زود ته می‌گیره.

سمنو آی سمنو، مالِ پای هفت‌سین سمنو!


وقتی به مراحل آخر پخت می‌رسیم سمنو به رنگ قهوه‌ای خوشرنگ درمی‌آد، غلظتش زیاد و مزه‌ش بسیار شیرین می‌شه. راستی تو این مرحله اگر حرارت زیاد بشه چون مایع غلیظ‌تر شده ممکنه یه‌کمی به اطراف بپره، پس حسابی مراقب باشین که یه‌وقت رو دستتون نریزه.

سمنو آی سمنو، مالِ پای هفت‌سین سمنو!


یه کار جالب هم هست که می‌تونید در مراحل آخر پخت سمنو انجام بدید. قدیمی‌ها رسم داشتن که چند تا بادوم یا گردو و یا فندق رو با پوست توی دیگ سمنو می‌انداختن. اونوقت اگر هر کدوم از اینا تو ظرف کسی می‌اومد نشونه خوش‌شانسی و شگونش بود. اگر دوست داشتید شما هم امتحان کنید!

سمنو آی سمنو، مالِ پای هفت‌سین سمنو!

بعد از اینکه مراحل مختلف پخت سمنو تموم شد، باید بذارید سمنو حدود ۱۰ ساعت در معرض هوای عادی خونه باقی بمونه. بعد از اون می‌تونید سمنو رو تو ظرف‌های دردار بریزید و خوب و سالم تا چند هفته توی یخچال نگه‌ش دارید.


سمنو آی سمنو، مالِ پای هفت‌سین سمنو!

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 196 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 13:45

به گزارش جام جم سرا ، پژوهشگران در جدیدترین تحقیقات خود دریافته‌اند مصرف زیاد مواد غذایی چون نان سفید، شیرینی و برنج می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را در افراد تا 49 درصد افزایش دهد.

گفتنی است کارشناسان هشدار می دهند مواد غذایی با شاخص قند بالا که باعث بالا رفتن قند خون می‌شود رابطه مستقیمی با ابتلای افراد به سرطان ریه دارد. مطالعات پیشین نشان داده است کربوهیدرات‌ها باعث چاقی، افزایش وزن و ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و برخی سرطان‌ها می‌شود اما سرطان ریه جدیدترین سرطان منتج شده از خوردن این دسته از مواد غذایی است.

پژوهشگران به ویژه هشدار می‌دهند این نوع خوراکی‌ها می‌تواند باعث ابتلای افراد به سرطان ریه شود حتی اگر آنها سیگاری هم نباشند.

در عین حال در صورت استعمال دخانیات خطر ابتلا به سرطان ریه در صورت داشتن رژیم غذایی ناسالم چندین برابر افزایش می‌یابد.

کارشناسان علت این امر را افزایش نوعی از هورمون به نام انسولین می‌دانند که سطوح بالای آن باعث ابتلا به سرطان ریه در افراد می‌شود.

این یافته‌ها حاصل پژوهش‌های محققان دانشگاه تگزاس ایالات متحده است.

پژوهشگران بر این اساس برای محافظت از ابتلا به سرطان ریه خوردن غذاهایی با میزان کربوهیدرات پایین مانند نان گندم، بلغور، جوی دوسر و ماکارانی سبوس‌دار را توصیه می‌کنند.

از جمله مواد غذایی با کربوهیدرات بالا که می تواند باعث ابتلای افراد به بیماری سرطان ریه شوند می‌توان نان سفید، ماکارونی، خربزه، آناناس و کدوتنبل را نام برد.

براساس برآوردها در سال 2016 بیش از 150 هزار نفر در ایالات متحده جان خود را در اثر ابتلا به سرطان ریه از دست خواهند داد.

منبع دیلی میل

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 154 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 13:45

جالب اینجاست این‌جور مکان‌ها، منوی غذایی متنوع دارند و انواع غذاها را برای به صرفه شدن، توسط کارگران روزمزد طی یک روز در حجم زیاد تهیه و طبخ و برای مدت مدیدی آن را به مسافران و در راه ماندگان می‌فروشند و بدتر آن که بسیاری از خانواده‌ها بر این باورند اگر غذاهای پیک‌نیکی یا مواد غذایی رستوران‌های بین‌راهی در شرایط نامطلوب نگهداری شده باشد، چون طی طبخ و گرم شدن حرارت می‌بیند پس کلیه میکروب‌ها نابود می‌شود. غافل از این که اگر مواد غذایی خام و غذاهای حرارت دیده بلافاصله و سریع سرد و در یخچال نگهداری نشوند با طبخ غذا یا گرم کردن دوباره، میکروب‌های مقاوم به حرارت در غذا باقی می‌مانند و بالقوه مسمومیت‌زا هستند. بیشتر غذاهایی که ما مصرف می‌کنیم حاوی مقادیری باکتری عامل مسمومیت هستند که بر اثر خنک کردن تدریجی غذا، زمینه برای فعال شدن این نوع باکتری‌ها فراهم می‌شود.

نکته مهم‌تر آن که غذاهای مسموم از چند ساعت تا چند روز پس از مصرف مسموم می‌کنند در نتیجه فرد نمی‌تواند متوجه شود طی روز کدام ماده غذایی او را مسموم کرده و این گونه غذای فاسد رستوران‌های بین‌راهی تبرئه می‌شود. گفتنی است در بسیاری موارد شخص پس از مسمومیت و بهبود، حامل باکتری‌های مسمومیت‌زا خواهد بود.

کدام غذاها فسادپذیرترند؟

نگهداری طولانی‌مدت غذاهای پیک‌نیکی در دمای نامناسب و بهداشت و نظافت ناکافی دو مقوله‌ای است که باعث افزایش بروز مسمومیت‌های غذایی در تفریحگاه‌ها می‌شود؛ در نتیجه برای آن که در سفرها و گردش‌های نوروزی ایام خوب و خوشی را همراه با سلامت کامل سپری کنید بهتر است در طول سفر از طبخ غذاهای فسادپذیر مانند گوشت، مرغ، ماهی و اشپل خودداری و بیشتر از غذاهای کم‌رطوبت، غیرآبکی و بدون تخم‌مرغ مصرف کنید. استفاده از غذاهای کنسروی از پیش جوشانده شده کارخانه‌ای امکان بروز مسمومیت غذایی را کاهش می‌دهد. البته خانواده‌ها باید بدانند غذاهای سرد آماده‌ای همچون انواع سالاد الویه جزو کنسروها محسوب نمی‌شود و به دلیل داشتن سس مایونز، مرغ یا کالباس و همچنین انواع سوسیس‌ها در مقایسه با سایر موادغذایی کارخانه‌ای، فوق‌العاده فسادپذیر و مسمومیت‌زا هستند و باید تا زمان مصرف داخل یخچال نگهداری شوند. براساس میزان فسادپذیری، مواد غذایی به سه گروه تقسیم می‌شوند: مواد غذایی فسادپذیر که طی یک روز فاسد می‌شوند مثل انواع لبنیات و گوشت‌ها. مواد غذایی نیمه فساد پذیر که چند هفته یا چند ماه قابل نگهداری هستند مانند مغزهای آجیلی، برخی تنقلات آبنباتی، سیب زمینی و سیب درختی و موادغذایی مقاوم به فساد که چند ماه یا سال قدرت ماندگاری دارند. شکر، حبوبات خشک و آرد از این جمله‌اند.

فاخره بهبهانی

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 175 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 2:06

دکتر مهرداد بهلولی، متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی عروق در گفت‌وگو با جام‌جم خطاب به مسافران نوروزی بویژه افراد پرخطر و مسن می‌گوید: مسافرت‌های طولانی مدت و بی حرکتی در سفر باعث کاهش حرکت خون در اندام‌ها و ایجاد لخته در آنها می‌شود که به آن DVT یا ترمبوز وریدهای عمقی گفته می‌شود. این بیماری به دلیل ایجاد عوارضی ازجمله ایجاد تورم، ریسک آمبولی ریه و مرگ و میر بسیار قابل توجه است.

وی ادامه می‌دهد: مسافران پرخطر و مسن، حتی‌الامکان از صندلی‌های راحت و جوراب‌های مخصوص ضدآمبولی استفاده کنند.

هر یک ساعت قدم بزنید

مهم‌ترین راهکار پیشگیری از بروز بیماری ترمبوز وریدهای عمقی تحرک است. این متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی عروق تأکید می‌کند: در سفرهای هوایی و زمینی افراد در معرض خطر، هر یک یا دو ساعت باید چند قدم راه بروند.

دکتر بهلولی تأکید می‌کند: در صورت بروز تورم، تغییر رنگ و درد در اندام‌ها به رغم رعایت مراتب فوق، به سرعت به یک مرکز درمانی مراجعه شود.

سه ماهه دوم بارداری بهترین زمان سفر

زنان باردار از دیگر گروه‌هایی هستند که سفر آنها شرایط ویژه‌ای می‌طلبد تا سفری کم‌خطر و بی‌دغدغه داشته باشند.

دکتر آمنه لاهوتی اشکوری، فوق تخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با جام‌جم با تأکید بر این که معمولا سفر مادران باردار بدون مشکل انجام می‌شود و اثر منفی بر بارداری نمی‌گذارد، می‌گوید: بهترین زمان سفر برای این افراد، سه ماهه دوم بارداری بین 14 تا 28 هفته است. چون مادر خیلی سنگین نیست.از نشستن در وسیله نقلیه خسته نمی‌شود و خطر سقط جنین و ویار سه ماه اول نیز برطرف شده است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به خطر زایمان زودرس در سه ماهه سوم بارداری، بهتر است مادران در این دوره مسافرت نروند مگر با موافقت پزشکی که تحت نظر آن قرار دارند و نسبت به امکانات پزشکی مقصدی که سفر می‌کنند، اطمینان داشته باشند.

سفر راحت با قطار

نوع وسیله‌ای که مادران برای مسافرت انتخاب می‌کنند در راحتی آنان بسیار موثر است. دکتر لاهوتی بهترین وسیله سفر برای زنان باردار را قطار می‌داند و می‌گوید: با توجه به این که شرایط قدم زدن در قطار راحت‌تر است، توصیه می‌کنیم در صورت امکان از این وسیله استفاده شود.

وی درباره سفر با اتومبیل تأکید می‌کند: بهتر است مادر در صندلی جلو بنشیند و برای پیشگیری از هرگونه آسیب احتمالی ناشی از ترمز شدید، حتما کمربند را ببندند و مطمئن باشند بستن کمربند هیچ آسیبی به جنین نمی‌زند. کمربند روی شکم، قسمت بالای ران، بین شانه و سینه بسته شود. صندلی را عقب ببرند و پایشان را دراز کنند.

بالای 35 هفته سفر هوایی ممنوع

فوق‌تخصص زنان و نازایی در ارتباط با مسافرت هوایی می‌گوید: مسافرت هوایی خطر خاصی ندارد، اما بهتر است بارداران بالای 35 هفته از سفر با این وسیله پرهیز کنند. بهترین صندلی در قسمت وسط هواپیما است. ضمن آن که بهتر است فضای جلوی صندلی باز باشد تا مادر پاهای خود را بتواند دراز کند.

وی بار دیگر بر ضرورت قدم زدن پنج تا ده دقیقه مادران باردار داخل هواپیما به دلیل پیشگیری از خطر لخته شدن خون تأکید می‌کند و می‌گوید: بی‌حرکتی طولانی نه‌تنها باعث بروز این تهدید بلکه ورم پا و گرفتگی عضلات را در پی دارد. برخی مادران هنگام سفر هوایی نگران اشعه گیت‌ها هستند که باید گفت این اشعه هیچ خطری برای جنین ندارند.

بارداران پرخطر مسافرت نروند

برخی بارداری‌ها متاثر از عوامل مختلف همچون فشارخون بالا، دیابت، موقعیت نامناسب جفت و سایر عوامل، پرخطر نامیده می‌شوند و متخصصان بر انجام مراقبت‌های ویژه تأکید دارند. به همین دلیل توصیه می‌شود این افراد مسافرت نروند. وی با تأکید بر این که مدت زمان سفر برای زنان باردار بیشتر از چهار تا پنج ساعت نباشد، می‌گوید: این مادران از سفر طولانی‌مدت و خسته‌کننده پرهیز کنند.

مصرف غذای رستوران ممنوع

مصرف غذاهای فست‌فودی، مانده و بی‌کیفیت در زمان بارداری بیش از سایر زمان‌ها ممنوع است؛ نکته‌ای که دکتر لاهوتی بسیار بر آن تأکید دارد.

وی می‌گوید: این افراد به هیچ عنوان از غذاهای محلی، نیم‌پز، غذای رستوران‌ها و نوشابه‌های گازدار استفاده نکنند و همیشه ساندویچ یا غذای خانگی به همراه داشته باشند. مادران میوه و سبزی مصرفی خود را حتما با آب لوله‌کشی بشورند. معمولا پزشکان به افرادی که در شرایط خاص جسمی و روحی قرار دارند، توصیه می‌کنند اطلاعات پزشکی خود را همراه داشته باشند تا در مواقع اورژانس، تیم پزشکی بتواند با کمک آن، اقدامات لازم را انجام دهد.

سهیلا فلاحی

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 159 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 2:06

به گزارش جام جم سرا ، رنگ موهایی که با نام تجاری LANCOME توزیع و عرضه می‌شوند، هیچ گونه مجوزی اعم از تاسیس، واردات، تولید، توزیع و عرضه از اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ندارند.

بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، در روزهای گذشته طی نامه‌ای از معاونان غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور خواسته است تا اقدام لازم و فوری جهت جمع‌آوری فرآورده‌های مذکور از سطح عرضه مبذول داشته و نتیجه اقدامات را به اطلاع اداره کل متبوع برسانند.

در این اطلاعیه از کسانی که فرآورده‌های غیر مجاز نامبرده را در سطح عرضه مشاهده می‌کنند درخواست شده که موضوع را به اطلاع نزدیک‌ترین معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و نیروی انتظامی رسانده یا طی تماس با شماره تلفن ۶۶۴۰۵۵۶۹ روابط عمومی سازمان غذا و دارو را جهت اقدامات مقتضی آگاه کنند.

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 169 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 2:06

جام جم سراجام جم سرارنگ موی «LANCOME» تقلبی استآنچه مسافران نوروزی باید بدانندمسمومیت با غذاهای پیک‌نیکی و بین‌راهیشب‌ عید چه ‌بخوریم؟ + تصاویرسمی خطرناک در آجیل و خشکبار عیدبا این میوه آلزایمر رادور بزنیدهرگز تخم مرغ شانه ای نخرید !

http://www.jamejamonline.ir Jamejam Daily Fa /Areas/Sara/Content/Theme/Default/Images/logo.png http://Jamejaonline.ir Jamejam Daily

سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت اعلام کرد: رنگ موی برند «LANCOME»، مجوز ندارد و تقلبی است. http://jamejamonline.ir/sara/2321524469124549860/%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D9%85%D9%88%DB%8C-LANCOME-%D8%AA%D9%82%D9%84%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA Thu, 17 Mar 2016 15:00:29 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/27/635938232067086585_S.jpg دور شدن از فشارهای روزمره، کاهش استرس و افزایش لذت زندگی ازجمله فواید سفر محسوب می‌شود. مسافرت در تعطیلات نوروز به دلیل ازدحام بالای مسافران در شهرها و جاده‌ها نیازمند رعایت نکاتی است که توجه به آنها در جلب رضایت افراد و رسیدن به نتایج مذکور بسیار تاثیر دارد. http://jamejamonline.ir/sara/2320852618886354612/%D8%A2%D9%86%DA%86%D9%87-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF Thu, 17 Mar 2016 09:00:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/27/635937761354723046_S.jpg نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد بالاترین موارد بروز مسمومیت‌های ناشی از غذا در طول سفرهای نوروزی، مصرف غذاهای فاسد پیک‌نیکی و بین‌راهی است. بیشتر رستوران‌های بین‌راهی و اغذیه‌فروشی‌های دورافتاده در مناطق کم جمعیت روستایی که قارچ گونه گسترش یافته اند و هیچ گونه نظارت مستمری بر این اماکن وجود ندارد، تهدیدکننده سلامت شهروندان هستند. http://jamejamonline.ir/sara/2320855500625974040/%D9%85%D8%B3%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%DA%A9%E2%80%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D9%88-%D8%A8%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C Thu, 17 Mar 2016 01:57:05 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/27/635937761333195184_S.jpg اسفند که به نیمه می‌رسد مادران خانواده‌ها همه به فکر تهیه مواد لازم برای غذای شب یا ناهار عید می‌شوند. در آخرین شماره صفحه آشپرخانه در سال 94 دستور پخت غذاهای محلی هموطنانمان در شهرهای مختلف را برایتان توضیح می‌دهیم و پیشاپیش سالی پر از اتفاق‌های خوشمزه برایتان آرزو می‌کنیم. اما قبل از آموزش غذاها نکاتی در باره فلسفه پخت بر‌خی غذاها توضیحاتی بخوانید. http://jamejamonline.ir/sara/2320302551455160261/%D8%B4%D8%A8%E2%80%8C-%D8%B9%DB%8C%D8%AF-%DA%86%D9%87-%E2%80%8C%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%85%D8%9F-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1 Wed, 16 Mar 2016 18:05:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/26/635937375760877520_S.jpg در صورتی که آجیل و خشکبار به گونه‌ای صحیح نگهداری نشوند، سمی به نام آفلاتوکسین تولید می‌کنند که باعث ایجاد سرطان در افراد مصرف کننده می‌شود. http://jamejamonline.ir/sara/2320133027222350840/%D8%B3%D9%85%DB%8C-%D8%AE%D8%B7%D8%B1%D9%86%D8%A7%DA%A9-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%AC%DB%8C%D9%84-%D9%88-%D8%AE%D8%B4%DA%A9%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%DB%8C%D8%AF Wed, 16 Mar 2016 15:15:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1394/12/14/635927176094625145_S.jpg بلوبری میوه ای حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدان است که به بهبود عملکرد شناختی مغز و حافظه کمک می کند. http://jamejamonline.ir/sara/2320047343162747077/%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%87-%D8%A2%D9%84%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D9%85%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%B2%D9%86%DB%8C%D8%AF Wed, 16 Mar 2016 13:20:00 GMT http://www.jamejamonline.ir/Media/Image/1393/01/31/635336150791205088_S.jpg آنچه که در مورد بسته‌بندی تمام مواد غذای

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 198 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 0:42

جالب اینجاست این‌جور مکان‌ها، منوی غذایی متنوع دارند و انواع غذاها را برای به صرفه شدن، توسط کارگران روزمزد طی یک روز در حجم زیاد تهیه و طبخ و برای مدت مدیدی آن را به مسافران و در راه ماندگان می‌فروشند و بدتر آن که بسیاری از خانواده‌ها بر این باورند اگر غذاهای پیک‌نیکی یا مواد غذایی رستوران‌های بین‌راهی در شرایط نامطلوب نگهداری شده باشد، چون طی طبخ و گرم شدن حرارت می‌بیند پس کلیه میکروب‌ها نابود می‌شود. غافل از این که اگر مواد غذایی خام و غذاهای حرارت دیده بلافاصله و سریع سرد و در یخچال نگهداری نشوند با طبخ غذا یا گرم کردن دوباره، میکروب‌های مقاوم به حرارت در غذا باقی می‌مانند و بالقوه مسمومیت‌زا هستند. بیشتر غذاهایی که ما مصرف می‌کنیم حاوی مقادیری باکتری عامل مسمومیت هستند که بر اثر خنک کردن تدریجی غذا، زمینه برای فعال شدن این نوع باکتری‌ها فراهم می‌شود.

نکته مهم‌تر آن که غذاهای مسموم از چند ساعت تا چند روز پس از مصرف مسموم می‌کنند در نتیجه فرد نمی‌تواند متوجه شود طی روز کدام ماده غذایی او را مسموم کرده و این گونه غذای فاسد رستوران‌های بین‌راهی تبرئه می‌شود. گفتنی است در بسیاری موارد شخص پس از مسمومیت و بهبود، حامل باکتری‌های مسمومیت‌زا خواهد بود.

کدام غذاها فسادپذیرترند؟

نگهداری طولانی‌مدت غذاهای پیک‌نیکی در دمای نامناسب و بهداشت و نظافت ناکافی دو مقوله‌ای است که باعث افزایش بروز مسمومیت‌های غذایی در تفریحگاه‌ها می‌شود؛ در نتیجه برای آن که در سفرها و گردش‌های نوروزی ایام خوب و خوشی را همراه با سلامت کامل سپری کنید بهتر است در طول سفر از طبخ غذاهای فسادپذیر مانند گوشت، مرغ، ماهی و اشپل خودداری و بیشتر از غذاهای کم‌رطوبت، غیرآبکی و بدون تخم‌مرغ مصرف کنید. استفاده از غذاهای کنسروی از پیش جوشانده شده کارخانه‌ای امکان بروز مسمومیت غذایی را کاهش می‌دهد. البته خانواده‌ها باید بدانند غذاهای سرد آماده‌ای همچون انواع سالاد الویه جزو کنسروها محسوب نمی‌شود و به دلیل داشتن سس مایونز، مرغ یا کالباس و همچنین انواع سوسیس‌ها در مقایسه با سایر موادغذایی کارخانه‌ای، فوق‌العاده فسادپذیر و مسمومیت‌زا هستند و باید تا زمان مصرف داخل یخچال نگهداری شوند. براساس میزان فسادپذیری، مواد غذایی به سه گروه تقسیم می‌شوند: مواد غذایی فسادپذیر که طی یک روز فاسد می‌شوند مثل انواع لبنیات و گوشت‌ها. مواد غذایی نیمه فساد پذیر که چند هفته یا چند ماه قابل نگهداری هستند مانند مغزهای آجیلی، برخی تنقلات آبنباتی، سیب زمینی و سیب درختی و موادغذایی مقاوم به فساد که چند ماه یا سال قدرت ماندگاری دارند. شکر، حبوبات خشک و آرد از این جمله‌اند.

فاخره بهبهانی

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 182 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 21:09

دکتر مهرداد بهلولی، متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی عروق در گفت‌وگو با جام‌جم خطاب به مسافران نوروزی بویژه افراد پرخطر و مسن می‌گوید: مسافرت‌های طولانی مدت و بی حرکتی در سفر باعث کاهش حرکت خون در اندام‌ها و ایجاد لخته در آنها می‌شود که به آن DVT یا ترمبوز وریدهای عمقی گفته می‌شود. این بیماری به دلیل ایجاد عوارضی ازجمله ایجاد تورم، ریسک آمبولی ریه و مرگ و میر بسیار قابل توجه است.

وی ادامه می‌دهد: مسافران پرخطر و مسن، حتی‌الامکان از صندلی‌های راحت و جوراب‌های مخصوص ضدآمبولی استفاده کنند.

هر یک ساعت قدم بزنید

مهم‌ترین راهکار پیشگیری از بروز بیماری ترمبوز وریدهای عمقی تحرک است. این متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی عروق تأکید می‌کند: در سفرهای هوایی و زمینی افراد در معرض خطر، هر یک یا دو ساعت باید چند قدم راه بروند.

دکتر بهلولی تأکید می‌کند: در صورت بروز تورم، تغییر رنگ و درد در اندام‌ها به رغم رعایت مراتب فوق، به سرعت به یک مرکز درمانی مراجعه شود.

سه ماهه دوم بارداری بهترین زمان سفر

زنان باردار از دیگر گروه‌هایی هستند که سفر آنها شرایط ویژه‌ای می‌طلبد تا سفری کم‌خطر و بی‌دغدغه داشته باشند.

دکتر آمنه لاهوتی اشکوری، فوق تخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با جام‌جم با تأکید بر این که معمولا سفر مادران باردار بدون مشکل انجام می‌شود و اثر منفی بر بارداری نمی‌گذارد، می‌گوید: بهترین زمان سفر برای این افراد، سه ماهه دوم بارداری بین 14 تا 28 هفته است. چون مادر خیلی سنگین نیست.از نشستن در وسیله نقلیه خسته نمی‌شود و خطر سقط جنین و ویار سه ماه اول نیز برطرف شده است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به خطر زایمان زودرس در سه ماهه سوم بارداری، بهتر است مادران در این دوره مسافرت نروند مگر با موافقت پزشکی که تحت نظر آن قرار دارند و نسبت به امکانات پزشکی مقصدی که سفر می‌کنند، اطمینان داشته باشند.

سفر راحت با قطار

نوع وسیله‌ای که مادران برای مسافرت انتخاب می‌کنند در راحتی آنان بسیار موثر است. دکتر لاهوتی بهترین وسیله سفر برای زنان باردار را قطار می‌داند و می‌گوید: با توجه به این که شرایط قدم زدن در قطار راحت‌تر است، توصیه می‌کنیم در صورت امکان از این وسیله استفاده شود.

وی درباره سفر با اتومبیل تأکید می‌کند: بهتر است مادر در صندلی جلو بنشیند و برای پیشگیری از هرگونه آسیب احتمالی ناشی از ترمز شدید، حتما کمربند را ببندند و مطمئن باشند بستن کمربند هیچ آسیبی به جنین نمی‌زند. کمربند روی شکم، قسمت بالای ران، بین شانه و سینه بسته شود. صندلی را عقب ببرند و پایشان را دراز کنند.

بالای 35 هفته سفر هوایی ممنوع

فوق‌تخصص زنان و نازایی در ارتباط با مسافرت هوایی می‌گوید: مسافرت هوایی خطر خاصی ندارد، اما بهتر است بارداران بالای 35 هفته از سفر با این وسیله پرهیز کنند. بهترین صندلی در قسمت وسط هواپیما است. ضمن آن که بهتر است فضای جلوی صندلی باز باشد تا مادر پاهای خود را بتواند دراز کند.

وی بار دیگر بر ضرورت قدم زدن پنج تا ده دقیقه مادران باردار داخل هواپیما به دلیل پیشگیری از خطر لخته شدن خون تأکید می‌کند و می‌گوید: بی‌حرکتی طولانی نه‌تنها باعث بروز این تهدید بلکه ورم پا و گرفتگی عضلات را در پی دارد. برخی مادران هنگام سفر هوایی نگران اشعه گیت‌ها هستند که باید گفت این اشعه هیچ خطری برای جنین ندارند.

بارداران پرخطر مسافرت نروند

برخی بارداری‌ها متاثر از عوامل مختلف همچون فشارخون بالا، دیابت، موقعیت نامناسب جفت و سایر عوامل، پرخطر نامیده می‌شوند و متخصصان بر انجام مراقبت‌های ویژه تأکید دارند. به همین دلیل توصیه می‌شود این افراد مسافرت نروند. وی با تأکید بر این که مدت زمان سفر برای زنان باردار بیشتر از چهار تا پنج ساعت نباشد، می‌گوید: این مادران از سفر طولانی‌مدت و خسته‌کننده پرهیز کنند.

مصرف غذای رستوران ممنوع

مصرف غذاهای فست‌فودی، مانده و بی‌کیفیت در زمان بارداری بیش از سایر زمان‌ها ممنوع است؛ نکته‌ای که دکتر لاهوتی بسیار بر آن تأکید دارد.

وی می‌گوید: این افراد به هیچ عنوان از غذاهای محلی، نیم‌پز، غذای رستوران‌ها و نوشابه‌های گازدار استفاده نکنند و همیشه ساندویچ یا غذای خانگی به همراه داشته باشند. مادران میوه و سبزی مصرفی خود را حتما با آب لوله‌کشی بشورند. معمولا پزشکان به افرادی که در شرایط خاص جسمی و روحی قرار دارند، توصیه می‌کنند اطلاعات پزشکی خود را همراه داشته باشند تا در مواقع اورژانس، تیم پزشکی بتواند با کمک آن، اقدامات لازم را انجام دهد.

سهیلا فلاحی

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 192 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 21:09